«Litt mindre styr enn det jeg opplevde med vanlig depositumskonto.»
Anine, leietaker i Oslo
Depositumsgaranti fra Söderberg & Partners kan benyttes som sikkerhet ved leie av bolig for privatpersoner. Du som leietaker slipper å låse pengene dine på en konto, samtidig som garantien gir utleier samme sikkerhet som ved et tradisjonelt depositumsforhold. Depositumsgaranti er ikke en forsikring og eventuelle krav fra utleier vurderes på samme grunnlag som ved depositumskonto.
Stå heller fritt til å bruke disse på det du vil, feks. boligsparing.
Du slipper å ta opp et dyrt forbrukslån dersom du ikke har penger til depositum. Betal heller en lav engangskostnad!
Depositumsgarantien kan opprettes til enhver tid. Det gjør du enkelt på nett.
Logg inn med BankID.
Vi benytter BankID for å verifisere begge leieparter.
Her kan du lese vilkårene
Logg deg inn med BankID og gjennomfør en kredittsjekk. Når dette er gjort, kan du starte bestillingen.
Avtalen sendes til utleier som må godkjenne at informasjonen om leieforholdet stemmer.
Når utleier har akseptert avtalen er Depositumsgarantien klar til betaling. Vi benytter Vipps som betalingsløsning.
Etter fullført betaling vil begge leieparter motta garantibeviset.
Som leietaker betaler du kun en lav engangskostnad som beregnes ut ifra størrelsen på depositumet.
Du tegner en garanti ved å logge deg inn i portalen med BankID og fyller ut informasjonen om leieforholdet. Bestilling av garanti startes av både leietaker og utleier, og må alltid bekreftes av den andre leiepart. Før garantien blir opprettet betaler leietaker et engangsbeløp for garantien. Deretter sendes garantibeviset til begge parter pr. e-post.
Så lenge det er avklart med utleier er det ikke noe problem å bytte til en garanti.
God dialog med utleier er viktig når det kommer til penger og sikkerhet. Husk også å avtale dere imellom at depositumet skal fristilles når garantibeviset er mottatt av begge parter.
Det er viktig at det avklares mellom leiepartene hvilken type sikkerhet som skal benyttes for leieforholdet, før man begynner bestillingsprosessen.
Alle leietakere må gjennom en kredittsjekk før bestillingsprosessen kan igangsettes.
Engangsbeløpet betales før begge parter mottar garantibeviset pr. e-post.
Det er viktig at leieforholdet har gyldig sikkerhet fra innflyttingsdato. Vi anbefaler derfor at garantien tegnes i god tid før overtagelse, slik at det ikke oppstår problemer ved innflytting.
For at vi skal kunne garantere for leietaker utføres det en kredittsjekk helt i starten av bestillingsprosessen. Det gjennomføres et automatisk søk mot et kredittopplysningsselskap hvor inntekt og betalingshistorikk sjekkes. Leietaker må kunne vise til inntekt i ett av de siste tre årene og at det ikke foreligger betalingsanmerkninger.
Vi ber leietaker om samtykke før kredittsjekken gjennomføres, og opplysningene vil ikke bli lagret.
Finner du ikke svar på dine spørsmål? Kontakt oss!