
Söderberg & Partners AdvokateneStatsbudsjettet 2027
Dette kom i statsbudsjettet
Lavere skatt på arbeidsinntekt
Regjeringen foreslår lettelser i personbeskatningen. Den største skattelettelsen er at trygdeavgiften reduseres med 0,2 prosentpoeng for lønns- og næringsinntekter, til henholdsvis 7,4 % og 10,6 %, samtidig som satsene for trinnskatten ikke endres. Trygdeavgiften for pensjonsinntekt beholdes uendret på 5,1 %.
De øvrige endringene, som skyldes endrede innslagspunkter og fribeløp samt et særskilt skattefradrag for pensjonister, gir liten eller ingen relativ skattelettelse. Se oversikten nedenfor.
Økt bunnfradrag for formuesskatt
Regjeringen foreslår å øke bunnfradraget i formuesskatten fra 1,9 millioner kroner til 1,99 millioner kroner.
Skattesatsene videreføres på dagens nivå med 1 % formuesskatt for nettoformue mellom 1,99 millioner kroner og 21,5 millioner kroner, og 1,1 % for nettoformue over 21,5 millioner kroner.
Grensen for lav verdsetting av primærbolig videreføres på kr 14 millioner.
Utvidelse av aksjesparekontoordningen
Regjeringen foreslår å utvide ordningen med aksjesparekonto (ASK). Dersom forslaget vedtas, vil også aksjer og egenkapitalbevis notert på multilaterale handelsfasiliteter (MHF) innenfor EØS kunne inngå på aksjesparekonto. Dette innebærer blant annet at investeringer på markedsplasser som Euronext Growth kan omfattes av ordningen.
Det foreslås imidlertid ingen overgangsregler som gjør det mulig å overføre slike aksjer fra privat eie til aksjesparekonto uten å utløse eventuell gevinstbeskatning.
Endring av reglene for beregning av firmabilfordel
Regjeringen foreslår å endre reglene for beregning av firmabilfordel. De nye reglene vil gi lavere beskatning av elektriske firmabiler enn fossilbiler.
Endring av reglene om skatteplikt for bolig- og fritidseiendom mottatt som arv eller gave
Regjeringen foreslår endringer i reglene for bolig- og fritidseiendom som er mottatt ved arv eller gave.
Etter dagens regler kan mottakeren i enkelte tilfeller få fradrag for et skattemessig tap, som i praksis hovedsakelig består av salgsomkostninger, dersom eiendommen selges kort tid etter overføringen.
For å begrense fradrag som arvelater eller giver selv ikke ville hatt, foreslås det at gevinst fortsatt skal være skattefri dersom eiendommen selges innen ett år etter overføringen, og at tap heller ikke skal være fradragsberettiget ved salg i samme periode.
Satser og nøkkeltall for 2027
Lønnsinntekt
- Trygdeavgift: 7,4 %
- Skatt på alminnelig inntekt: 22 %
- Høyeste marginalskatt: 47,2 %
Næringsinntekt
- Trygdeavgift: 10,6 %
- Skatt på alminnelig inntekt: 22 %
- Høyeste marginalskatt: 50,4 %
Pensjonsinntekt
- Trygdeavgift: 5,1 %
- Høyeste marginalskatt: 44,9 %
- Særskilt skattefradrag for pensjonister videreføres
Trinnskatt 2027
Trinn |
Inntekt |
Sats |
| 1 | 235 150 - 331 050 kr | 1,7% |
| 2 | 331 050 - 754 050 kr | 4,0% |
| 3 | 754 050 - 1 019 300 kr | 13,7% |
| 4 | 1 019 300 - 1 525 900 kr | 16,8% |
| 5 | Over 1 525 900 kr | 17,8% |
Fradrag
- Minstefradrag lønn: 46 % av lønn, maksimalt 99 550 kr
- Minstefradrag pensjon: 40 % av pensjon, maksimalt 77 950 kr
- Personfradrag: 120 180 kr
- Skattefradrag for pensjonister: inntil 40 750 kr
Dette kom ikke nå – men kan komme senere
Skattekommisjonen la 24. juni 2026 frem en utredning om forbedringer av skattesystemet. Høringsfristen er nå utløpt, og det ble bl.a. foreslått/anbefalt endringer som følger:
Større endringer i formuesskatten
Skattekommisjonen har foreslått å fjerne verdsettelsesrabatter, redusere satsen, øke bunnfradraget og innføre et eget bunnfradrag for primærbolig. Dette vil innebære en omfattende omlegging som trolig vil bli behandlet i det varslede skatteforliket.
Beskatning av bolig og fritidsbolig
Skattekommisjonen har vurdert innstramminger i reglene for skattefritt salg av bolig og fritidsbolig. Aktuelle forslag er strengere krav til eier- og botid for skattefritt salg av primærbolig og opphevelse av skattefritaket ved salg av fritidsbolig.
En større reform av eierbeskatningen
Samspillet mellom formuesskatt, utbytteskatt og exit-skatt kan skape særlige utfordringer for gründere og eiere av selskaper med sterk verdiutvikling. En samlet vurdering ventes først i forbindelse med skatteforliket i 2027.
Exit-skatt
I dag krever regelverket at store deler av utbyttet (70 %) som utbetales mens skattyteren bor i utlandet, skal gå direkte til å dekke exitskatten. Skattekommisjonen anbefaler å redusere denne andelen til nivået for den ordinære skattesatsen for aksjeinntekter (37,8 %).
Videre anbefales det direkte fradrag for kildeskatt betalt til Norge for å unngå dobbeltbeskatning av det samme utbyttet.
Nye regler om skattemessig innbetalt kapital
Finansdepartementet sendte i 2025 to alternative modeller på høring. Begge tok sikte på å forenkle dagens kompliserte regler og begrense skattefri tilbakebetaling til aksjonærens inngangsverdi. Det ble varslet om nye regler med virkning fra 1. januar 2027.
Slike regler vurderes fortsatt i departementet. Det foreslås derfor ikke endringer med virkning fra 1. januar 2027.
Det er derfor fortsatt mulig å tilpasse seg. De foreslåtte endringene vil særlig kunne få betydning for deg som har aksjer med høy innbetalt kapital, men lavere inngangsverdi – for eksempel fordi du har arvet aksjene eller har eid dem i svært lang tid. Endringene kan påvirke hvor mye du senere kan ta ut skattefritt.
Les mer i vårt nyhetsbrev: Ny begrensning på skattefri tilbakebetaling av innbetalt kapital fra eget AS – gjelder dette deg? | Söderberg & Partners
Kort oppsummert
Statsbudsjettet for 2027 inneholder enkelte lettelser i inntektsbeskatningen for arbeidsinntekt, men ingen lettelser for pensjonsinntekt. De store og politisk krevende spørsmålene om formuesskatt, boligbeskatning, exit-skatt og samlet eierbeskatning ble ikke løst i denne budsjettomgangen. Disse spørsmålene må sannsynligvis vente minst til regjeringens varslede skatteforlik.
Innholdet er utarbeidet av Söderberg & Partners Advokatene AS og er kun ment som generell informasjon, er ikke uttømmende og erstatter ikke individuell rådgivning. Vi anbefaler at du vurderer konkrete spørsmål med oss eller annen kompetent rådgiver.





