
Fremtidens meglerplattformSalesforce + Söderberg & Partners = Optimum NextGen
Et teknologisk kvantesprang
Optimum NextGen er mer enn et CRM-system. Det er et komplett økosystem som integrerer alt fra salg og kundeoppfølging til fakturering og betjening mot forsikringsselskapene via Nova.
Resultatet er en samlet plattform for hele meglerens arbeidsflyt – med sømløs integrasjon og høy grad av automatisering.
Også for Salesforce er dette stort.
– Dette er første gang vi har implementert en Salesforce-løsning i Norden som dekker hele forsikringsmeglers arbeidsfelt. Det gjør prosjektet spesielt interessant for oss, ikke minst også fordi det er gjennomført med en markedsledende aktør, sier Stefan Eklund, RVP Sales, med ansvar for Financial Services i Salesforce.
– Plattformen kombinerer standardfunksjonalitet fra Salesforce med skreddersøm der det virkelig teller – tilpasset Söderberg & Partners` komplekse selskapsstruktur og unike forretningsmodell, fortsetter Eklund.
Bygget for morgendagens behov
– Vi har utviklet en robust og fleksibel løsning som gir oss full oversikt over kundedata og som støtter hele kundereisen. Dette gir oss betydelige effektiviseringsgevinster, sier Frode Stakston, Head of Non-life Broker Platforms i Söderberg & Partners.
Eksempel på funksjonalitet i løsningen:
- Fullintegrert med hele Söderberg & Partners økosystem
- Proaktiv oppfølging og kvalitetskontroll av compliance-krav, risikovurderinger og kundeforpliktelser
- Avtalehåndtering og e-signeringsløsninger
- Polisehåndtering
- Kundeportaler med selvbetjeningsløsninger
- Full oversikt over kundeforhold og kontaktpersoner – alt på ett sted!
Gjennom integrasjonen med Nova håndteres også fornyelser, endringer, faktura og dokumentasjon direkte i plattformen.
Fra idé til virkelighet på rekordtid
Prosjektet ble realisert på utrolige ett år – fra oppstart til lansering. Norge var pilot, nå er plattformen rullet ut også i Sverige. Med over 700 aktive brukere i Norge og Sverige, er plattformen allerede i full drift. Planen videre nå er utrulling av Optimum NextGen i Danmark, samt videre utnyttelse av plattformen for nye rådgivnings- og kundebetjeningskonsepter.
Kompetanse og forankring
– Erfaringene så langt er svært gode. Plattformen er godt forankret både teknologisk og kommersielt, med tverrfaglige team som har samarbeidet tett hele veien, sier Stakston.
Opplæringen er gjennomført etter «train the trainer»-modellen, med superbrukere som nå fungerer som lokale eksperter og støtteapparat. Målet har vært å bli mest mulig selvhjulpne – og redusere behovet for ekstern support. – Så langt ser dette ut til å fungere veldig bra, sier Stakston.
Merverdi for både kunde og rådgiver
For de som jobber i kundefront, representerer plattformen et tydelig skifte i arbeidshverdagen. Den gir bedre oversikt, færre friksjoner og mer tid til verdiskapende kundearbeid.
– Optimum NextGen gjør oss til en smartere og mer samkjørt organisasjon, sier Arne Nicolaysen, leder for salg og partnere i Söderberg & Partners. – For rådgiveren betyr det mindre tid på manuelle oppgaver og mer tid med kundene. For kundene betyr det raskere svar, mer relevant rådgivning – og en opplevelse som faktisk skiller seg ut uansett kontaktpunkt, sier han.
– Plattformen gir oss et reelt konkurransefortrinn og gjør det enklere å vokse – både organisk og som en attraktiv eier gjennom oppkjøp. Ved å samle systemer og data på ett sted, får vi bedre styring, dypere innsikt og raskere gjennomføring. Det løfter kvaliteten i alt vi gjør, sier Nicolaysen.
Klar for neste steg
Optimum NextGen er en investering i fremtidens forsikringsmegling.
– Plattformen gir ikke bare kontroll, men også rom for videre utvikling. Det solide teknologiske fundamentet legger til rette for rask implementering av nye funksjoner, og kan enkelt skaleres i takt med endrede forretningsbehov, sier Eklund i Salesforce.
Stakston er enig. – Alt ligger til rette for videre utvikling – blant annet ved hjelp av Agent Force og avanserte AI-funksjoner for automatisering, sier han.
– Dette er bare begynnelsen.