På innsidenMøt Jan Kjetil Hvamstad, CCO i Söderberg & Partners
I 2020 passerte selskapet 5 mrd i plassert forsikringspremie, og det er ingen tvil om at vår enorme innkjøpskraft kommer våre kunder til gode i form av gode vilkår og betingelser.
Vi har snakket med Jan Kjetil om hans betraktninger rundt året som har gått.
– I mars 2020, da Covid-19-pandemien slo innover landet, startet en periode preget av betydelig usikkert i hele markedet. Etter hvert kom nedbemanning og ordrenedgang, som igjen førte til endringer i forsikringsbehovet både hos våre kunder og i markedet generelt. Vi merket det spesielt gjennom et betydelig behov for rådgivning rundt pensjon og personalforsikringer i forbindelse med permitteringer, sier Jan Kjetil.
– Vi ser også at det i løpet av det siste året har vokst frem et økt behov for rådgivning innen spesialforsikringer som for eksempel cyber/datakriminalitet, kredittforsikring og styreansvarsforsikring. Dette har helt klart sammenheng med markedssituasjonen og det at vi alle sitter på hjemmekontor, fortsetter han.
Digitalisering + Bærekraft = Sant
– Nedstengning og hjemmekontor har medført at vi har måttet endre måten vi kommuniserer med våre kunder på. Det meste foregår nå digitalt, en hverdag som vi i Söderberg & Partners har tilpasset oss godt. Kombinasjonen personlig rådgivning og gode digitale løsninger er vårt strategiske DNA, og derfor er det ekstra hyggelig at tilbakemeldingene vi får både fra kunder og medarbeidere, tyder på at dette fungerer fint. Undersøkelser viser at så mange som 30 % av våre kunder ønsker å videreføre digitale møter også etter pandemien, og at hele 60 % ønsker en kombinasjon av digital og fysisk kommunikasjon. Dette er definitivt noe vi tar med oss i videreutviklingen av våre kommunikasjonskonsepter, sier Jan Kjetil.
– En ekstra bonus som følger av dette er at vi alle sammen nå bidrar til en litt grønnere hverdag i form av færre reiser og dermed mindre belastning på miljøet. I tillegg ser vi også at effektiviteten øker, når man bruker mindre tid på å forflytte seg fra A til B, sier han. – Konsernet satser kraftig på bærekraft, og spesielt i Sverige har vi kommet langt innenfor dette feltet, med bl.a. bærekraftsanalyser av forsikringsselskapene og pensjonsleverandørene. Dette er selvsagt noe som vi på sikt også ønsker å innføre i det norske markedet.
Du kan lese mer om vårt arbeid innen bærekraft her
Offensiv vekst også i en utfordrende tid
Helt siden Söderberg & Partners gjorde sin inntreden i Norge, har selskapet hatt en offensiv tilnærming til markedet. Dette har ikke endret seg under pandemien. – Vi har kjøpt flere virksomheter, og det siste året har vi etablert kontor i Fredrikstad, Raufoss, Bergen, Molde og Kristiansund, sier Jan Kjetil. – Vår strategi er å tilby vårt brede produkt- og tjenestespekter med personlig rådgivning der kundene er. Med etableringen av selskapene S&P Pensjonsrådgiving og S&P Wealth Management gir vi også våre kunder et enda bredere produkt- og tjenestetilbud utover det vi tidligere har hatt innen forsikring. Nå tilbyr vi også rådgivning innen pensjonssparing og formuesforvaltning.
– Og det stopper ikke her – vi fortsetter veksten og kommer til å etablere oss på nye lokasjoner også i 2021. Dette kommer vi tilbake til. Det som i alle fall er helt sikkert, er at vi skal bruke veksten og stordriftsfordelene våre til å utvikle nye og bedre tjenester til kundene våre. Innkjøpskraften vi besitter skal vi bruke til å videreutvikle relasjonen og samarbeidet med forsikringsselskapene, noe som vil gi våre kunder prioritet og markedets beste betingelser også i fremtiden, avslutter Jan Kjetil.