
Bærekraftig forsikring: Her er årets vinnere
15 skadeforsikringsselskaper og 5 livsforsikringsselskaper er vurdert i årets analyse.
– Målet med analysen er å gjøre det enklere for våre kunder å velge bærekraftige alternativ, sier Anarkali Barua, bærekraftansvarlig og analytiker i Söderberg & Partners Norge. – Samtidig ønsker vi å bidra til at bransjen i enda større grad setter søkelys på bærekraft.
En relativ analyse
Vurderingen er relativ, og selskapenes bærekraftarbeid ses i forhold til hverandre.
Analysen dekker sentrale områder som bærekraftige investeringer, påvirkningsarbeid, klimamål, skadeforebygging, sirkulære løsninger og kompetansebygging. Selskapene rangeres som grønne, gule eller røde innenfor hvert område – noe som gir både kunder og leverandører et tydelig bilde av status og forbedringspotensial.
– Det er viktig å poengtere at vi gjør dette for å fremheve de flinke og skape en dialog med de som kan bli bedre, fortsetter Barua. – Analysen fokuserer på de områdene som vi mener gjør en faktisk forskjell når det kommer til påvirkning av miljøet på kloden vår.
Resultater
Livsforsikringsselskaper
Storebrand Livsforsikring utmerker seg som årets mest bærekraftige livselskap, med et sterkt og konsekvent fokus på bærekraft, ambisiøse klimamål og bred integrering av bærekraft i kapitalforvaltningen.
Gjensidige kåres til årets klatrer for målrettet utvikling av bærekraftsambisjoner, åpenhet og et sterkt produkttilbud med høye bærekraftsnivåer.
Skadeforsikringsselskaper
Tryg utnevnes til årets mest bærekraftige skadeselskap, med bredt og ambisiøst bærekraftsarbeid, særlig på sirkulære løsninger som gjenbruk og reparasjon, samt tett samarbeid med leverandører.
Protector Forsikring er årets klatrer, etter å ha styrket sitt bærekraftsarbeid betydelig, spesielt innen skadehåndtering, rådgivning og systematisk oppfølging.
Trender og forbedringsområder
Analysen viser at stadig flere selskaper setter seg ambisiøse klimamål, tilpasser produkter til EUs taksonomi og utforsker nye teknologier for å redusere miljøpåvirkningen. Det er økt bevissthet rundt både investeringer og skadeforebygging, men også et tydelig forbedringspotensial – særlig for selskaper som får gul eller rød vurdering.
– Samtidig er det fortsatt forbedringspotensial, særlig for selskaper som får gul eller rød vurdering – dette betyr ikke at arbeidet er dårlig, men at det er rom for å lære av de beste. Disse resultatene gir ikke bare en rangering, men også et viktig grunnlag for dialog og forbedring – både for kundene våre og for forsikringsbransjen som helhet, avslutter Barua.
Hvorfor er bærekraftige valg viktig for Söderberg & Partners og våre kunder?
Bærekraft er en sentral del av vår virksomhet, og våre bærekraftanalyser spiller en avgjørende rolle i arbeidet for en mer ansvarlig forsikringsbransje.
– Målet med analysene er å skape konkurranse i markedet, drive kontinuerlig forbedring og sikre at våre kunder får løsninger som er både økonomisk trygge og bærekraftige, sier Maja Heedman, leder for innovasjon, analyse og bærekraft i Söderberg & Partners.
Forsikring er et av de største innkjøpene virksomheter gjør, og valg av leverandør kan ha stor samfunnseffekt.
– Kundene har stor markedsmakt. Ved å velge selskaper som ligger i front på bærekraft, bidrar de til å fremme ansvarlige løsninger i bransjen. Dette gjør at både kundene, forsikringsbransjen og samfunnet vinner, sier Heedman. – Gjennom våre analyser ønsker vi å gjøre bærekraft til et viktig vurderingskriterium for våre kunder. Ved å løfte frem gode eksempler, håper vi å inspirere flere til å gi våre kunder de mest ansvarlige løsningene på markedet, avslutter Heedman.