
Cybersikkerhet i julen og på helligdager
— Hackere vet at beredskapen er redusert, og utnytter situasjonen. Vi råder derfor virksomheter til å være ekstra årvåkne i den perioden vi nå går inn i, sier Olga Gangsøy i Söderberg & Partners. Gangsøy er senior forsikringsmegler innen financial lines og cyber.
Hvorfor er risikoen høyere?
- Lavere bemanning og ferieavvikling: Det kan være vanskelig å få tak i nøkkelpersoner ved en hendelse.
- Flere uvanlige e-poster: Julehilsener og kampanjer gir økt risiko for phishing og svindel.
- Sesongarbeidere og vikarer: Disse kan mangle opplæring i sikkerhetsrutiner og prosedyrer.
— Vi ser ofte at angrep skjer i forbindelse med høytider. Dette understreker viktigheten av å ha en forsikring som inkluderer døgnkontinuerlig hendelseshåndtering, sier Bjørn Magnus Hippe Kristiansen, underwriter i Cyber RiskPoint.
RiskPoint er en av flere leverandører av cyberforsiking i det norske markedet.
Hva bør gjøres?
- Sørg for sterke passord og aktiver totrinnsbekreftelse.
- Oppdater ansatte om phishing og digital utpressing, og sørg for at e-postfiltreringsverktøy er aktivert. Vær spesielt oppmerksom på e-poster med juletema.
- Sjekk at alle kritiske sikkerhetskopier er oppdatert. Dette kan være avgjørende dersom ransomware rammer i høytiden.
- Sjekk beredskapsplaner og alternative kommunikasjonskanaler.
- Ha oversikt over hvem som kan kontaktes ved krise, og test rutiner før ferien starter.
Forsikring som en del av beredskapen
Cyberangrep kan gi store økonomiske konsekvenser.
— Nye reguleringer gjør ledelsen personlig ansvarlig for cybersikkerhet. Derfor er cyberforsikring og styreansvarsforsikring viktige verktøy for å håndtere risiko. Forsikringsdekningene varierer – det er helt avgjørende å ha riktig løsning og forebyggende tjenester på plass i tillegg til forsikringen, avslutter Gangsøy.
… og noen ekstra tips til slutt
- Bruk interne kampanjer som «Cyber Security Month» for å bygge kultur og bevissthet. Nano-læring og korte videoer fungerer godt for rask opplæring.
- Del eksempler på reelle angrep fra bransjen for å understreke alvoret og motivere til handling.






