Skip to main content Skip to main navigation

Forslag til Statsbudsjett for 2021

Forslag til Statsbudsjett for 2021

Lagt frem onsdag 7. oktober 2020.

9 oktober · 2020

Forslag til Statsbudsjettet for 2021 ble lagt frem av finansminister Jan Tore Sanner onsdag denne uken, med tilhørende skatteendringer. Det er en del justeringer i dette budsjettet, men for de aller fleste innebærer statsbudsjettet ikke vesentlige endringer, og mediene har vært mest opptatatt av koronatiltakene.

Mindre reduksjon i skattesatsene

Skattesatsene på lønn reduseres med 0,2 %-poeng opp til kr 651 250. Fra kr 651 250 blir skattesatsen som i dag, og det gjøres også en underregulering av innslagspunktet for dette høyere trinnet (trinn 3), slik at de som tjener over kr 651 250 betaler forholdsmessig litt mer i skatt.

Kildeskatt på renter, royalty og leiebetalinger

Det foreslås innført kildeskatt på 15 % på betalinger av renter, royalty og visse leiebetalinger fra norske selskap og filialer i Norge, til nærstående selskap i lavskatteland. Formålet er å demme opp for overskuddsflytting fra Norge. Kildeskatteplikten vil gjelde renter, royalty og leiebetalinger som påløper for perioden etter 1. juli 2021.  

Forskjeller fra høringsutkastet i vinter er at også kildeskatt på royalty kun skal gjelde overfor mottakere i lavskatteland. Man går også inn for at leie til lavskatteland for skip, fartøy, rigger, fly og helikopter omfattes.

Aksjerabatten i formuesskatten økes til 45 %

Regjeringen ønsker å lette formuesbeskatningen av "arbeidende kapital" og øker aksjerabatten til 45 % (fra 35 % etter revidert covid-budsjett i vår). På under et år har rabatten økt fra 25 % til 45 %.

Gjelder for aksjer og driftsmidler (inkl. næringseiendom) og tilordnet gjeld.

BSU - ikke for boligeiere, men sparebeløpet økes

Maksimalt sparebeløp pr. år i BSU-ordningen økes fra kr 25 000 til kr 27 500 pr. år.

Til gjengjeld skjerpes BSU ved at det ikke gis fradragsrett etter at man blir eier av en bolig. De heldige som ikke har hatt behov for å bruke BSU-kontoen ved kjøp av første bolig, kan dermed ikke lenger benytte seg av fradragsretten ved videre sparing. Hvis eier av BSU-kontoen selger boligen og ikke kjøper ny, vil fradragsretten gjenoppstå for senere år.

Samtidig økes imidlertid frikortgrensen fra kr 54 000 til rett under kr 60 000. Studenter må derfor jobbe mer, for å tjene over frikortgrensen, slik at de får en effekt av skattefradraget i BSU-ordningen. Det er likevel netto positivt å kunne tjene mer skattefritt for de som berøres.

Formuesverdi fast eiendom

Økning for de mest verdifulle boligene, justering av sikkerhetsventil ved beregning av markedsverdi

Eiendom av ulike typer; som bolig, sekundærbolig og næringseiendom, får i dag sin formuesverdi beregnet etter sjablongregler. Fra denne verdien tas så en prosentsats som er skattegrunnlaget; 25 % for egen bolig, og 65 % (reduseres til 55 %) for næringseiendom.  

Det er også en sikkerhetsventil, som er poenget her, hvor skattyter kan kreve lagt til grunn faktisk verdi, vist ved takst, dersom denne avviker fra sjablongverdien. Her er det imidlertid en terskel, slik at markedsverdi kun legges til grunn dersom 30 % av markedsverdien er lavere enn 25 % av sjablongverdien (for bolig, for næringseiendom er det 78 % av markedsverdi, som må være lavere enn 65 % av sjablongverdi). Disse tersklene tas bort, slik at det fremover også blir 25 % av markedsverdi (for bolig). I prinsippet bør dette berøre omtrent 50 % av landets boliger. 

For formuesverdien av egen bolig, gis det en rabatt på 75 %. Nå innføres en skjerping, slik at rabatten reduseres til 50 % for den delen som overstiger kr 15 millioner – men i en annen endring senkes maksimal sats for eiendomsskatt på bolig fra 5 til 4 promille.

For fritidsbolig gis en generell økning i formuesverdien med 20 %, opp fra 2020-verdiene. Dette har ingen sammenheng med den enkelte eiendoms verdi. Det jobbes samtidig med å lage et sjablongsystem også for verdsettelse av fritidsbolig, som i større grad skal ta hensyn til verdien ved hver enkelt eiendom. I dag verdsettes fritidseiendom til dels svært lavt. 

Merverdiavgift

Regjeringen foreslår å oppheve unntaket for alternativ behandling fra 1. januar 2021. Unntaket for alternativ behandling videreføres når det utøves som ledd i en unntatt helsetjeneste av autorisert personell uten særskilt vederlag, og hvor helsetjenesten helt eller delvis er finansiert av det offentlige. Osteopati og naprapati får inntil videre et unntak idet disse behandlingsformene er under vurdering som helsetjenester. 

Regjeringen foreslår videre å oppheve unntaket for kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling, som ikke er medisinsk begrunnet og ikke finansieres helt eller delvis av det offentlige. For kosmetiske tannhelsetjenester vil unntaket videreføres om det er medisinsk begrunnet, selv om det er pasientfinansiert. 

I budsjettet for 2020 ble fritaket for avgift ved innførsel av varer under kr 350 opphevet. Det ble samtidig innført en registreringsordning for utenlandske tilbydere, for beregning og betaling av avgift ved innførsel av varer under kr 3.000. 700 utenlandske virksomheter har registrert seg i ordningen. Som en overgangsordning ble fritaket for innførsel av varer under kr 350 videreført, med unntak av næringsmidler, restriksjonsvarer og varer underlagt særavgift. Det foreslås en videreføring av overgangsordningen frem til 1. juli 2021.

Naturalytelser

I dag kan arbeidsgiver gi gaver på inntil kr 2 000 til ansatte, uten at det regnes som skattepliktig inntekt. Dette beløpet økes til kr 5 000. De ansatte kan i tillegg få skattefrie personalrabatter, enten fra arbeidsgiver eller arbeidsgivers forretningsforbindelser, på inntil kr 8 000 pr år (holdes uendret). Det viktigste ved budsjettforslaget, er nok likevel at det varsles en gjennomgang og forenkling, i løpet av 2020, av Skattedirektoratets veileder til hvordan arbeidsgiver skal håndtere og rapportere gaver og personalrabatter. I dag er disse reglene så praktisk krevende at mange arbeidsgivere kvier seg for å tillate noen form for personalrabatter.  

Det innføres også en egen regel om at arbeidsgiver kan tilby vaksiner mot influensa, korona mv. uten skatteplikt. Til nå har skattefritaket vært begrenset til tilfeller hvor vaksinasjonen er rettet mot risiko for helsefare på den konkrete arbeidsplassen, eller hvor tilbudet var omfattet av det generelle gavefritaket.

Lån til eget selskap

Dette gjøres skattemessig ugunstig. En eier av et selskap kan normalt velge om selskapet skal tilføres midler i form av et lån, med renter, eller i form av egenkapital, med utbytter. Ved innføringen av skatt på utbytter i 2006, ble det også innført en ekstraskatt på slike renter, slik at beskatningen av gjeld og egenkapital skulle være like høy. Så har det senere blitt innført en ekstraskatt på utbytter, for å sikre at skatt på utbytter holdes like høy som skatt på lønn. For å sikre lik beskatning av avkastning på gjeld og egenkapital, innføres nå samme økning i beskatningen av renter på lån til eget selskap. Samtidig har det blitt innført en rabatt på formuesverdien av aksjer, for å stimulere til investeringer i "arbeidende kapital". Ved gjeld formuesbeskattes imidlertid fordringen normalt til 100 % av pålydende, slik at slike lån nå totalt sett beskattes strengere enn egenkapitalinnskudd. Med andre ord er det formen som avgjør formuesskatten, og ikke hva pengene brukes til.

Arveavgift for dødsfall før 2014 oppheves

Arveavgift for dødsfall før 2014 oppheves. Opprettholdelsen av denne plikten frem til nå har fremstått som en kuriositet i årene etter at arveavgiften ble fjernet i 2014. Likevel, det oppleves sikkert bittert for de som skiftet boet i de første ni månedene av 2020. Endringen trer i kraft fra 01.01.2021, så dødsbo som eventuelt ikke er skiftet ennå, vil antagelig ligge stille frem til årsskiftet. Det motsatte vil gjelde for bo der det vil lønne seg for arvingene å betale arveavgift, fremfor en høyere gevinstskatt. Ved pliktig arveavgift vil nemlig inngangsverdien på enkelte eiendeler økes til markedsverdi ved en senere gevinstberegning. For disse bør boene skiftes før årsskiftet.

Øvrige endringer

Skattefri rabatt ved ansattes kjøp av aksjer i arbeidsgiverselskap økes fra kr 5 000 til kr 7 500.

Det foreslås at elbiler skal ilegges trafikkforsikringsavgift (veiavgift) tilsvarende motorsykkel - kr 2 062 per år.

Hva endres i budsjettforhandlingene?

Med dagens mindretallsregjering, må regjeringen søke støtte hos andre partier for å få statsbudsjettet vedtatt. Det synes imidlertid ikke å være noen åpenbare kort som kan gis bort til Frp i skattepolitikken. Innretningen på endringene for inntekt er svakt omfordelende, ved at det gis et lite skattekutt til de med inntekt under kr 650 250. Samtidig kuttes det i formuesskatten, noe Frp antagelig setter pris på, og maksimal eiendomsskattesats for bolig reduseres ytterligere. Det tas såpass mye penger fra Oljefondet, og det er såpass mange milliarder som skal deles ut til ulike gode formål, at slaget i år antagelig vil stå om fordelingen av oljemilliardene, og ikke i særlig grad detaljene i skattereglene. Alt i alt vil nok ikke skatteendringer være det som vil oppta politikerne i år.

Se opptak fra webinar om forslag til Statsbudsjett:

2020.10.09 - Statsbudsjett 2021 og markedsoppdatering.mp4

Nyhetsbrev

Ønsker du å motta nyhetsbrev fra Söderberg & Partners Wealth Management?

Meld deg på her

Bli kontaktet

Vil du komme i kontakt med oss? Trykk her for å komme til kontaktskjemaet vårt.

Kom i kontakt med oss
Kontakt oss