Skip to main content Skip to main navigation

Når konkursen rammer

Kredittforsikring

Når konkursen rammer!

22 juni · 2021

Hva gjør du når en av dine mest trofaste og lojale kunder over mange år plutselig går konkurs uten forvarsel og tegn til problemer? Det fikk vår kunde Entreprenør Bygg AS oppleve. Plutselig var 1.3 millioner kroner i fare for å gå tapt.

 

- Vi fikk vite om konkursen mens vi var på byggeplassen og det var egentlig ikke til å tro. Det var ingenting som tydet på problemer. Kunden var topp ratet og en veldig anerkjent aktør i bransjen. I tillegg har de alltid betalt sine fordringer på tide og kommunikasjonen har alltid vært god. Det var kanskje den siste kunden vi hadde trodd skulle få problemer. Daglig leder Frances Rasay i Entreprenør Bygg AS hadde vært mer positiv enn på lenge. Våren og sommeren hadde for alvor begynt å vise seg. Positiviteten steg i takt med antall vaksinerte og signalene om lettere restriksjoner ville også gjøre arbeidsdagen bedre. Nå var hun redd de rykket tilbake til start.

En konkurs i denne størrelsesorden kan være katastrofalt.

Hvis et selskap har en resultatmargin på 10%, så betyr det i praksis at de må selge for 13 millioner mer for å ta igjen et tap som Entreprenør Bygg opplevde. Ved lavere resultatmargin, jo høyere må salget være. Tallene kan derfor bli betydelige og en stor konkurs vil kunne sitte igjen i bedriften i mange mange år. Det er ikke bare et enkelt tap, det er også en kunde som er konkurs og som må erstattes og hvis konkursen er stor nok kan den true hele eksistensen til bedriften din.

Kredittforsikring ble redningen

Løsningen for Entreprenør Bygg AS ble en kredittforsikring forhandlet gjennom Söderberg & Partners. Risikoen for at dette kunne skje kom frem i en risikoanalyse som ble gjennomført i 2019.

Söderberg & Partners tar meglerrollen på alvor og mener alle har behov for en 100% uavhengig rådgivning rundt det å tape penger på konkurser. Fordi det rammer alle bransjer og alle størrelser! Konsekvensen for den det rammer kan være katastrofal, men enda viktigere er muligheten for en trygg vekst og økt topplinje. Med god og nøytral rådgivning kan kundene våre ta muligheter de i utgangspunktet kunne gå glipp av. Gjennom vår store kompetanse - og nettverk med alle leverandørene i Norge og verden - finner vi de beste vilkårene, den beste prisen og skreddersydde løsninger tilpasset hvert selskap. Store som små. Vi kaller det kredittforsikring gjort enkelt! 

Marcus_Engelberg.jpg
Marcus Engelberg,
Salgsleder Kredittforsikring & Teamleder Skadeforsikring


Marcus Engelberg i Söderberg & Partners er klokkeklar på viktigheten av å tenke utenfor boksen for å bruke kredittforsikring som et konkurransefortrinn.

- De som får mest ut av en kredittforsikring, er de som bruker det som er verktøy for vekst, akkurat slik som Entreprenør Bygg AS, fortsetter han. Og samtidig har man forsikringen som et element hvis det skulle gå galt. Noe det dessverre også gjør med jevne mellomrom.

Tryggheten når det gikk galt

- Med en gang vi ble klar over konkursen, kontaktet vi Söderberg & Partners. Vi hadde over 1.3 millioner kroner utestående og selv om vi har kredittforsikring så var usikkerheten der. Har vi gjort alt rett, hva gjør vi videre? Det var mange spørsmål, men få svar å få alene der sier Frances. Men, Söderberg & Partners tok over skadeløpet og hadde all dialog med kredittforsikringsselskapet. 30 dager etter at skaden var meldt formelt, var pengene på konto hos Entreprenør Bygg AS. Denne forsikringen ble «redningen for oss» og det har vært fantastisk å se hvor bra forsikringen fungerte. Vi vil alltid ha dette fremover og anbefaler alle om å se på mulighetene for å få dette avslutter Frances.

Hvem er Entreprenør Bygg AS?

Entreprenør Bygg AS er et selskap hvor ingeniører og kvalifiserte håndverkere med mange års erfaring gir kundene trygghet og kvalitet i alle ledd. Entreprenør Bygg AS behersker alle entrepriseformer innen bygg og anlegg. Etablert i 2005 og holder til i Oslo. Vi i Söderberg & Partners er stolte over å få være med på reisen. Se mer info på hjemmesiden.

Frances_svart hvitt.jpg
Frances Cerdeña Rasay,
Daglig leder i Entreprenør Bygg AS / EB Riving og Betongsaging AS

Denne forsikringen ble «redningen for oss» og det har vært fantastisk å se hvor bra forsikringen fungerte. Vi vil alltid ha dette fremover og anbefaler alle om å se på mulighetene for å få dette!
Frances Cerdeña Rasay Entreprenør Bygg AS / EB Riving og Betongsaging AS

Virkning fra 1.1.2022

Pensjonsopptjening fra første krone

2 desember · 2021

Regjeringen melder torsdag morgen at den har besluttet å innføre obligatorisk pensjonsopptjening fra første krone, med virkning fra 1.1.2022.

Dette er ett år tidligere enn Solberg-regjeringens innstilling. Det gis en overgangsperiode på 6 måneder for å tilpasse seg det nye regelverket. Dagens obligatoriske sparenivå er 2% av lønn og lovgivning gir alle bedrifter muligheten til å utelate et beløp i pensjonsopptjeningen, tilsvarende grunnbeløpet i folketrygden (G), som for tiden utgjør kr. 106 399. I tillegg flytter man nedre obligatoriske grense for deltakelse i bedriftens pensjonsordning fra 20 år til 18 år og fjerner begrensningen for stillingsprosent, som er i dag 20%. Saken skal opp i Finanskomitéen tirsdag 7.12 og forventes vedtatt av et flertall på Stortinget.

Hva betyr endringen i praksis?

Endringen betyr i praksis lite for de virksomheter som allerede har implementert opptjening fra første krone. Her vil kun alders- og stillingsjusteringen spille inn. For virksomheter som i dag har opptjening fra 1G vil dette få større betydning. For de virksomheter som kun har 2% sparing blir dette en reell kostnadsøkning på 2% av 1G for en ansatt i full stilling. Basert på dagens grunnbeløp utgjør dette kr. 2 128. Har bedriften en høyere sparesats enn 2% må denne høyere satsen også gjøres gjeldene for nivået mellom 0 og 1G. Det legges ikke opp til et eget sparenivå for lønn mellom 0 og 1G. Bedrifter med høyere sparesats har imidlertid mulighet til å justere satsen slik at endringen kan bli tilnærmet kostnadsnøytral.

 

Har du spørsmål?
Trym_Varre_rundt.png

Ta gjerne kontakt med Trym Varre som er Senior forsikringsmegler i Söderberg & Partners.

E-post: trym.varre@soderbergpartners.no
Telefon: 900 222 00

Nå skal kjøp av

Styreansvarsforsikring med i årsberetningen

Den nye lovendringen gjør at alle bedrifter nå må oppgi om de har styreansvarsforsikring eller ikke i årsberetningen. Bedriften må oppgi styremedlemmer og daglig leder sitt mulige økonomiske ansvar gjennom vervet er dekket. Lovendringen dreier seg om informasjon og følgende er tatt inn i ny regnskapslov:

Årsberetningens innhold for regnskapspliktige som ikke er små foretak (§ 3.3).

«Det skal gis opplysninger om det er tegnet forsikring for styrets medlemmer og daglig leder for deres mulige ansvar overfor foretaket og tredjepersoner og i tilfelle om forsikringsdekningen».


Dette bør du vite:

Mange har fått med seg endringen, men er usikre på hva det betyr i praksis. Vi har sett på endringen og gått gjennom noen relevante spørsmål.

Betyr det alle virksomheter må oppgi om de har kjøpt styreansvarsforsikring?

Nei, men alle virksomheter som overskrider 2 av 3 følgende kriterier må det:

  1. salgsinntekt: 70 millioner kroner
  2. balansesum: 35 millioner kroner
  3. gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk

Og ikke nok at man må oppgi om man har kjøpt styreansvarsforsikring, men man må også oppgi hvilken dekning man har kjøpt.

Betyr det at virksomheter som ikke er definert som små foretak kjøpe styreansvarsforsikring?

Nei, selv om lovgiverne har vært inne på tanken så er kjøp av styreansvarsforsikring fortsatt frivillig.

Bør man kjøpe styreansvarsforsikring?

Svaret er ubetinget JA, enten man er definert som store eller små foretak. Daglig leder og styremedlemmer har et ubegrenset, personlig ansvar for økonomisk tap påført andre som følge av beslutninger eller mangel på beslutninger. Og hvem vil vel ha det uten å en forsikring i ryggen? At styreansvarsforsikringen også dekker juridisk bistand til å forvare seg dersom et krav måtte komme enten kravet er berettiget eller ikke, er også en stor fordel. 

Er det andre grunner til at styreansvarsforsikring er viktigere nå enn tidligere?

Ja, antall styresaker i rettsapparatet har økt betraktelig de siste årene, og enkelte dommer indikerer at styreansvaret skjerpes bl.a. rundt manglende, løpende informasjon til leverandører ved økonomiske problemer. For øvrig har styret fått utvidet ansvar i takt med at samfunnet og risikobildet endrer seg. IT-sikkerhet og cyberkriminalitet, GDPR/personvern og Covid-19 er eksempler på nye utfordringer.

Hovedbegrunnelsen for å innføre dette lovkravet, som vil være et krav ved avleggelse av regnskapene for 2021, var av hensyn til nåværende og fremtidige eiere (investorer). Opplysningen skal være med på å gi investorene viten om hvilken risiko de tar. Det gjenstår å se hvilken konsekvens dette har for forsikringsmarkedets appetitt på å tilby styreansvarsforsikring. Vil det bli flere og større krav der man vet at det finnes styreansvarsforsikring, eller vil dette utlignes av at mange flere velger å kjøpe styreansvarsforsikring?

Vår begrunnelse for å anbefale styreansvarsforsikring er uansett å beskytte daglig leder styremedlemmer for økonomiske krav i verden som blir mer og mer komplisert, og hvor kravene til profesjonelt styrearbeid blir større og større.

Samarbeid med

Norsk Bergindustri

Vi er veldig glade for å ha inngått ett samarbeid med Norsk Bergindustri. 

Norsk Bergindustri

Norsk Bergindustri representerer en høyteknologisk bransje som favner bredt, fra kostbare maskiner og utstyr, komplekse prosjekter og viktige arbeidsplasser med ulike behov og lovkrav. Foreningen består av ca. 160 medlemsbedrifter. Det er produsenter av pukk, grus og andre byggeråstoffer, malm og mineraler eller naturstein, samt leverandører av varer og tjenester til bransjen. Styrkede rammevilkår, økt forutsigbarhet og økt forståelse for Bergindustriens samfunnsrolle er blant foreningens viktigste arbeidsoppgaver.

Norsk Bergindustris kompetanse gir oss gode forutsetninger for å levere riktige forsikringsløsninger til denne spennende bransjen. Sammen skal vi lage skreddersydde forsikringsprogram for deres medlemmer, inkludert bransjespesifikk rådgivning, skadeforebygging og riktig forsikring til riktige betingelser.

Anita Helene Hall_Web.jpg

 

«Vi er godt fornøyd med samarbeidsavtalen med Söderberg & Partners, og anbefaler alle våre medlemmer å ta kontakt for en gjennomgang av forsikringene sine.»
- Anita Helene Hall, Generalsekretær Norsk Bergindustri

 

Samarbeid mellom Norsk Bergindustri
og Söderberg & Partners

 

Ann-Mari Bjerke_Web_NB2.jpg

«Gjennom samarbeidet vil det være enkelt for medlemmene å få en god oversikt og kartlegging av forsikringer og vi vil tilby løsninger knyttet til det enkelte medlems risikobilde og behov. Vi ser frem til et godt samarbeid og til å tilby svært gode forsikringsløsninger til denne bransjen.»
- Ann-Mari Bjerke, Kundeansvarlig i S&P.

 

 

 

Titania.jpegHMS.jpgPlante i stein1_bergindustridager.jpg

Kontakt oss