Skip to main content Skip to main navigation

Helseforsikring positivt for sykefraværet

Helseforsikring positivt for sykefraværet

20 august · 2019

Behandlingsforsikring eller helseforsikring virker positivt på sykefraværet og er en vinn-vinn-løsning både for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Forsikringen vokser stadig og har hatt en jevn vekst siden de første produktene ble tilgjengelig i det norske markedet for ca. 20 år siden.

Helseforsikring viktig ved rekruttering

De siste årene har behandlingsforsikring blitt svært vanlig som et arbeidsgiverfinansiert gode. Per utgangen av første halvår 2019 viser Finans Norge sin statistikk at det var registrert i overkant av 600 000 personer med behandlingsforsikring i Norge. Andelen etablert gjennom arbeidsgiver er ca. 90% og utgjør i overkant av 540 000. Bare i 2019 er det etablert over 40 000 nye bedriftsavtaler.

I enkelte bransjer har slik forsikring nærmest blitt et nødvendig gode for å kunne tiltrekke seg riktig arbeidskraft. Det generelle inntrykket er at kunder er svært fornøyde med den service og oppfølging de får gjennom sin helseforsikring.

Helseforsikring positivt for sykefraværet

Behandlingsforsikring har positiv virkning på sykefraværet og oppfattes som en vinn-vinn-løsning for både arbeidstaker og arbeidsgiver dersom den er konstruert på en fornuftig måte.

En studie utført ved avdeling for helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo (UiO) viser dette. Studien viser at sykefraværet i snitt er 0,4 - 0,5 prosent poeng lavere i bedrifter med helseforsikring enn de som ikke har slik forsikring.

I dagens Helse-Norge er behandlingsforsikring et fornuftig supplement til det offentlige tilbudet. Offentlige helsetjenester er bærebjelken i Helse-Norge men for at totaliteten skal fungere innenfor forventete rammer er vi også avhengig av private aktører. Det offentlige er faktisk den største innkjøperen av private helsetjenester.  

 

Kontakt oss

Kontakt oss dersom du ønsker mer informasjon om behandlingsforsikring eller helseforsikring for dine ansatte.

Kilde: Finans Norge

Trenger du bedriftsforsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Trym Varre

Phone:

900 22 200

E-mail:


Oljefondet vs. langsiktig pensjonssparing for ansatte

25 juni · 2019

Hvordan Oljefondet tenker langsiktig sparing har på mange måter paralleller til langsiktig pensjonssparing for ansatte i norske virksomheter.

Oljefondet er vår felles trygghet og pensjonsordning, som for de fleste utbetaler 30-50 prosent av alderspensjonen (30 pst. for de unge med høy lønn og 50 pst. for de eldre med lav lønn).

I E24-artikkelen «Oljefondets verdi har steget med 5,6 millioner i minuttet» kan du lese om fondets enorme vekst, og hvordan denne veksten er godt hjulpet av aksjeoppgang og svak krone.

Artikkelen er interessant av flere grunner:

Hvordan du sparer, påvirker litt over 90 pst. av avkastningen og dermed størrelsen på pensjonen din (aksjer, rentepapirer).

Oljefondet har en indeks-nær forvaltning. Dette er Norges mest gjennomanalyserte fond og et fond som er tilstede i alle utviklede markeder i hele verden på aksjesiden (aksjeandel på ca. 70 pst.).

Mer-avkastningen på 0,2 pst. i forhold til indeks er ikke pga. aktiv forvaltning, men indeksforvaltning. Dette skyldes deltakelse i emisjoner, i tillegg til at det ikke kan ha for store andeler i ett selskap. Aktiv forvaltning har over tid bidratt med mindre avkastning, noe som bl.a. kan henge sammen med mandat, men som også understreker at det ikke nødvendigvis er lett å slå markedet, spesielt ikke i store markeder som USA (50 pst. av verdens børsverdier).

Videre er Oljefondet tydelig på risikobildet – spesielt knyttet til teknologiaksjer. Som privatpersoner kan oppleve i sin pensjonssparing, så kan også Oljefondet få stor negativ avkastning ved fall i aksjekurser.

Vi skal også huske at Oljefondet ikke har valutasikring, dette i motsetning til de aller fleste spareprofiler i folks pensjonssparing. Oljefondets begrunnelse for å ikke sikre valuta er veldig annerledes enn for ansatte som bor og jobber i Norge: Oljefondet skal kun investere i land utenfor kongeriket Norge. Pengene skal således aldri hjem, med unntak av en forventet årlig avkastning også omtalt i politiske termologier som handlingsregelen.

Trenger du bedriftsforsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Johnny Andersen

Phone:

907 75 167

E-mail:


Tid spart ved bruk av elektronisk skademelding

23 mai · 2019

Jo før forsikringsselskapet får skademeldingen din, jo raskere kan selskapet behandle saken. Den elektroniske skademeldings-appen E-accident framskynder og forenkler prosessen.

Tenk deg at du er på ferie i Italia. Du er kanskje litt uvant med kjøremønsteret, og i et forvirret øyeblikk støter du inn i bilen til en italiener. Da kan det være kjekt å bruke appen E-accident på smarttelefonen din.

 

– Du kan fylle ut skademeldingsskjemaet elektronisk på norsk, mens italieneren gjør det samme på italiensk – på din telefon om italieneren ikke har smarttelefon, eller på hver deres telefon, forklarer forsikringsmegler Martin Frøyhaug hos Söderberg & Partners.

 

Begge sender samtidig

Det er like enkelt å fylle ut skademeldingen elektronisk, som det er å fylle ut papirskjemaet.

– Du kan laste ned appen der og da, men om du har gjort det på forhånd, kan du spare tid ved å fylle ut personalia og informasjon om bilen din, sier Frøyhaug.

 

Han mener at tidsaspektet er en av flere grunner til at det er lønnsomt å benytte den elektroniske løsningen.

– Når begge har fylt ut skademeldingen, sendes din del umiddelbart til ditt forsikringsselskap, og tilsvarende til selskapet til den du støtte borti. Dermed vet du at begge har sendt det dere skal ved en slik hendelse.

 

Foto av skaden

Ved utfylling av den tradisjonelle skademeldingen, lager du en skisse av hendelsen. Det gjør du også i det elektroniske skjemaet.

– Men i tillegg kan du ta bilder som viser både situasjonen og bilenes skader. Det er en fordel når saken behandles hos forsikringsselskapene, sier Frøyhaug.

 

Han presiserer at appen selvsagt like gjerne kan brukes her i Norge hvis begge førerne er norske. Begrensingen ligger i at appen forutsetter et uhell mellom to biler.

– Kjører du av veien eller i en fjellvegg, må det tradisjonelle papirskjemaet tas i bruk. Det forutsettes også at ingen personer er skadet i ulykken. Da er skaden også en politisak.

 

Grønt Kort

Innenfor EU er det enkelt å ordne opp dersom uhellet skulle være ute. Men enkelte land krever en ekstra garanti for at bilen din er ansvarsforsikret.

– De krever at du har liggende et såkalt Grønt Kort i bilen, sier Söderberg & Partners sin bilforsikringsekspert.

 

Det grønne kortet får du ved å bestille det for eksempel gjennom Söderberg & Partners, og få det tilsendt fra forsikringsselskapet.

– Om du ikke har planlagt å kjøre utenfor EU, kan det likevel være lurt å ta med Grønt Kort på ferieturen.

 

Her kreves det Grønt Kort:

 

ALBANIA: Det kreves Grønt Kort 

BOSNIA HERZEGOVINA: Det kreves Grønt Kort

HVITERUSSLAND: Det kreves Grønt Kort

IRAN: Det kreves Grønt Kort

ISRAEL: Det kreves Grønt Kort

MAKEDONIA: Det kreves Grønt Kort

MAROKKO: Det kreves Grønt Kort

MOLDOVA: Det kreves Grønt Kort

MONTENEGRO: Det kreves Grønt Kort

RUSSLAND: Det kreves Grønt Kort

SERBIA: Det kreves Grønt Kort

TUNIS: Det kreves Grønt Kort

TYRKIA: Det kreves Grønt Kort

UKRAINA: Det kreves Grønt Kort

 

Kilde: tff.no

Trenger du forsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Leif Hjeltgaard

Phone:

4000 2085

E-mail:


Transportforsikring gir trygghet

Mange vareeiere tror de ikke trenger transportforsikring. For de aller fleste er det feil. I mange tilfeller kan speditør og transportør være uten ansvar for skade eller tap på dine varer.

Speditør og transportør tegner normalt en egen ansvarsforsikring. Den forsikringen er for å sikre transportørene for det erstatningsansvaret de kan komme i, i henhold til lovgivningen.

– Speditøren/transportørens ansvarsforsikring er ikke primært for å sikre deg som eier av lasten, sier Thor Overvik hos Söderberg & Partners.

 

Uaktsomhet

Overvik er spesialist på skadeforsikring ved transport, og opplever ofte at kunder ikke er klar over at speditør- og godsansvarsforsikring er en forsikring av lasten som speditør/transportør etablerer for å sikre seg selv. Speditør- og godsansvarsforsikring gir ingen fullverdig trygghet for vareeier.

– For at vareeier skal få dekket noe av skaden på sine varer ved et uhell under transport gjennom transportørens forsikring, må transportøren ha vist uaktsomhet, sier han.

For stor fart eller at sjåføren er skyld i en kollisjon er eksempler på uaktsomhet.

– Men ofte er speditør/transportør uten skyld i hendelsen og da er speditør/transportør heller ikke ansvarlig for å erstatte varene.

 

Klare begrensninger

Selv om transportøren skulle være skyld i at vareeiers gjenstander blir ødelagt, vil ofte transportørens godsansvar ikke dekke mer enn en brøkdel av varenes verdi, avhengig av vekt.

– Loven legger klare begrensinger på transportørens erstatningsansvar, sier Overvik.

Han forteller at på biltransport innen Norge vil varene kun erstattes med ca. 200 kroner per kilo (17 SDR). I Europa er erstatningsbeløpet enda dårligere: ca. 100 kroner per kilo. (8,33 SDR)

– Dersom varene du sender eksempelvis er elektronikk, vil dekningen være langt fra tilstrekkelig. Elektronikk er lett og kostbart.

 

Dekker tapet

En transportforsikring sikrer vareeier.

– Det har mange fordeler. Den vil i de aller fleste tilfeller dekke tapet du som vareeier kan utsettes for under transport, forklarer Overvik.

Med en transportforsikring kan du umiddelbart sende skademelding til selskapet.

– Forsikringsselskapet vil så snart meldingen er gjennomgått, gi deg den erstatningen du har krav på.

 

En rådgiver gir svar

Forsikringsselskapet søker regress hos speditør/transportør og bruker sin kompetanse på det, mens vareeier kan bruke tid og energi på å selge sine varer og tjene penger. Først med en transportforsikring kan de aller fleste vareeiere derfor føle seg trygge.

– Snakk med en megler eller rådgiver og finn ut hvilken situasjon du er i, sier Overvik henvendt til vareeiere som er avhengig av eksterne transporter.

 

Reklamasjonsfrist

Det finnes alltid noen fallgruver som det er viktig å være klar over.

– Reklamasjonsfristen ved transportskader er i de fleste tilfeller kun på sju dager, forteller forsikringsmegleren fra Söderberg & Partners.

Det betyr i praksis at før de sju dagene er gått, må transportøren bevise sin uskyld. Men overskrides fristen, må vareeier føre bevis for at transportøren er skyldig i uaktsomhet.

– Uansett er det en tung prosess å gå inn i, og det bør overlates til spesialister i forsikringsselskapene.

Trenger du forsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Leif Hjeltgaard

Phone:

4000 2085

E-mail:


Contact us