Skip to main content Skip to main navigation

Avfallsanlegg med forsvarlig sikring fikk god forsikringsavtale

Avfallsanlegg med forsvarlig sikring fikk god forsikringsavtale

Det er ikke et spørsmål om det skal bli brann i et avfallsanlegg, men hvor ofte. Store deler av avfallsbransjen risikerer å stå uten forsikring. Konsernet TRV Gruppen AS med datterselskapene Trondheim Renholdsverk AS og Retura TRV AS har sammen med Söderberg & Partners funnet en løsning.

Et avfallsanlegg kan ha branntilløp flere ganger i året. Det kan skyldes alt fra feilsortert litiumbatterier til gnist fra kjettinger på betonggulv eller varmegang i en flishaug.

– Både bygninger, produksjonsutstyr og ferdige og uferdige produkter representerer enorme verdier på et avfallsanlegg. En brann kan føre til en miljøkatastrofe av dimensjoner, sier økonomidirektør Ole Erik Holbø i TRV Gruppen AS.

 

Uvillige forsikringsselskaper

Nytegning av forsikring av konsernet sitt anlegg på Heggstadmoen avfallsanlegg satte i gang en prosess som i dag har ført til at anleggene både er sikret og forsikret på forsvarlig vis. Men resultatet var slett ikke gitt på forhånd.

– Avfallsbransjen opplever at forsikringsselskapene stikker fra ansvaret sitt. Enten kaster de ut kundene, eller de firedobler prisen, sier Holbø.

Det gikk to år før TRV Gruppen fikk den forsikringen de trengte, en forsikring som var basert på en helt ny løsning. Løsningen tilfredsstiller både forsikringstaker og forsikringsselskaps behov for sikkerhet.

 

Vanskelig dialog

Gjennom lov om offentlig anskaffelse måtte ny forsikring legges ut på anbud. For å sikre en god gjennomgang av forsikringsgrunnlaget, tok Holbø kontakt med Håkon Gjeitnes, senior forsikringsmegler hos Söderberg & Partners

– Dialogen med forsikringsselskapene er vanskelig. Jeg er usikker på om vi hadde hatt forsikring i dag, om vi ikke hadde hatt hjelp av Söderberg & Partners, sier Holbø.

– Som forsikringsmegler får jeg en rådgiverrolle. Jeg ser først og fremst etter den riktige forsikringen for kunden. Prisen bestemmes gjennom konkurranseutsetting, sier Gjeitnes.

 

Anleggene vokser

– I samarbeid fant vi ut hva vi måtte gjøre for at risikoen skulle bli så lav at konsernet ble en interessant kunde for forsikringsselskapene, forteller Holbø.

De fant fort ut at en del av forsikringsselskapenes skjerpede krav til bransjen ikke ville tilfredsstille avfallsanleggets krav til sikkerhet.

– Forsikringsselskapene tenker tradisjonelt. Anleggene har utviklet seg betydelig de senere årene uten at forsikringsgrunnlaget er oppdatert, sier han.

 

«Slukker» feil sone

Sikkerhetsforskriftene setter krav til sprinkelanlegg i produksjonshallene.

– Det er ikke en god løsning for et avfallsanlegg av vår type, sier Holbø.

De store hallene er åpne i hver ende, noe som medfører sterk trekk.

– Det er 15 meter under taket der sprinkelanlegget monteres. Utløseren må fange opp varme, men på grunn av trekken kan det være full fyr på et annet sted enn der sprinkleranlegget løser ut, forklarer han.

Det betyr at vannet kan utløses i feil sone og «drukne» både produksjonsutstyr, råvarer og materiell. I tillegg tar det for lang tid før brann blir detektert.

– Sprinkelanlegg gir ikke god nok trygghet for vår virksomhet, sier Holbø.

– Men heller ikke for forsikringsselskapene, mener Gjeitnes.

 

Tidlig deteksjon

I stedet for et sprinkelanlegg som er ineffektivt for TRV Gruppen, har konsernet investert i et anlegg som vil oppdage varmeutvikling før det brenner.

– Termiske brannkameraer som oppdager overskredet temperaturterskel eller åpen flamme, er plassert slik at alle soner i bygget dekkes, forteller Holbø.

De termiske kameraene er integrert i et nytt moderne brannvarslingsanlegg med vann/skumkanoner. Anlegget er koblet opp mot OnSite Security AS sin vaktsentral på Hamar kveld og natt, eller vaktsentral lokalt i virksomheten på dagtid.

– Tidlig deteksjon med mulighet for å starte slokking selv eller fra vaktsentralen på Hamer, er det som skal forhindre at branntilløp får utvikle seg i vårt anlegg, sier Holbø.

Anlegget har selvsagt også innebygd automatisk varsling til brannvesen, og start av automatisk slokking som en siste sikkerhetsskanse.

Vann-/ skumkanon levert av Onsite Security AS

Vann-/skumkanon levert av Onsite Security AS


Hindrer forurensing

– Når alarmen går, stopper sorteringsanlegget automatisk, og driftspersonell eller vaktsentral kan umiddelbart starte slukking med trådløs fjernstyring av en kanon som rettes mot branntilløpet. Dermed reduseres risiko for driftsstans, eskalering av branntilløp og langvarig produksjonsstopp, med de følger det kan få.

Kanonen benytter seg av en blanding av vann og skum, noe som hindrer unødig forurensing og avrenning.

– Slukke, ikke drukne, sier Holbø.

 

Befaring

Da TRV Gruppen i samarbeid med sine leverandører for brannsikkerhet og Söderberg & Partners fant fram til løsningen, gjensto oppgaven med å overbevise aktuelle forsikringsselskap.

– Forsikringsselskapene ble invitert på befaring for å få oppleve løsningen ved selvsyn. Likevel sto vi kun igjen med treforsikringsselskap da konkurransen ble gjennomført, og kun to reelle tilbud, sier Gjeitnes.

– Vår erfaring er at forsikringsselskapene ikke vil forsikre gjenvinningsanlegg. Uten slokkeløsningen og økt brannsikring, er jeg i tvil om vi hadde fått en akseptabel forsikringsavtale.

Med den forsikringsavtalen de til slutt oppnådde, kan investeringene konsernet har gjort forsvares.

– Målet var ikke primært å få forsikringspremien ned, men at produksjonsmidler var sikret og at forsikringen dekket våre behov til riktig pris, avslutter Holbø.

Trenger du bedriftsforsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Håkon Gjeitnes

Phone:

908 92 326

E-mail:


På innsiden av næring og privat

Møt Jan Kjetil Hvamstad, CCO i Söderberg & Partners

28 april · 2021

Jan Kjetil Hvamstad (45) er CCO og leder for Söderberg & Partners meglervirksomhet mot bedrifts- og foreningsmarkedet. Her leveres rådgivningstjenester knyttet til skade-, person- og pensjonsforsikring både til bedrifter, offentlig sektor og foreninger, inkludert deres ansatte og medlemmer.

I 2020 passerte selskapet 5 mrd i plassert forsikringspremie, og det er ingen tvil om at vår enorme innkjøpskraft kommer våre kunder til gode i form av gode vilkår og betingelser.

Vi har snakket med Jan Kjetil om hans betraktninger rundt året som har gått.

– I mars 2020, da Covid-19-pandemien slo innover landet, startet en periode preget av betydelig usikkert i hele markedet. Etter hvert kom nedbemanning og ordrenedgang, som igjen førte til endringer i forsikringsbehovet både hos våre kunder og i markedet generelt. Vi merket det spesielt gjennom et betydelig behov for rådgivning rundt pensjon og personalforsikringer i forbindelse med permitteringer, sier Jan Kjetil.

– Vi ser også at det i løpet av det siste året har vokst frem et økt behov for rådgivning innen spesialforsikringer som for eksempel cyber/datakriminalitet, kredittforsikring og styreansvarsforsikring. Dette har helt klart sammenheng med markedssituasjonen og det at vi alle sitter på hjemmekontor, fortsetter han.

Digitalisering + Bærekraft = Sant

– Nedstengning og hjemmekontor har medført at vi har måttet endre måten vi kommuniserer med våre kunder på. Det meste foregår nå digitalt, en hverdag som vi i Söderberg & Partners har tilpasset oss godt. Kombinasjonen personlig rådgivning og gode digitale løsninger er vårt strategiske DNA, og derfor er det ekstra hyggelig at tilbakemeldingene vi får både fra kunder og medarbeidere, tyder på at dette fungerer fint. Undersøkelser viser at så mange som 30 % av våre kunder ønsker å videreføre digitale møter også etter pandemien, og at hele 60 % ønsker en kombinasjon av digital og fysisk kommunikasjon. Dette er definitivt noe vi tar med oss i videreutviklingen av våre kommunikasjonskonsepter, sier Jan Kjetil.

– En ekstra bonus som følger av dette er at vi alle sammen nå bidrar til en litt grønnere hverdag i form av færre reiser og dermed mindre belastning på miljøet. I tillegg ser vi også at effektiviteten øker, når man bruker mindre tid på å forflytte seg fra A til B, sier han. – Konsernet satser kraftig på bærekraft, og spesielt i Sverige har vi kommet langt innenfor dette feltet, med bl.a. bærekraftsanalyser av forsikringsselskapene og pensjonsleverandørene. Dette er selvsagt noe som vi på sikt også ønsker å innføre i det norske markedet. 

Du kan lese mer om vårt arbeid innen bærekraft her

Offensiv vekst også i en utfordrende tid

Helt siden Söderberg & Partners gjorde sin inntreden i Norge, har selskapet hatt en offensiv tilnærming til markedet. Dette har ikke endret seg under pandemien. – Vi har kjøpt flere virksomheter, og det siste året har vi etablert kontor i Fredrikstad, Raufoss, Bergen, Molde og Kristiansund, sier Jan Kjetil. – Vår strategi er å tilby vårt brede produkt- og tjenestespekter med personlig rådgivning der kundene er. Med etableringen av selskapene S&P Pensjonsrådgiving og S&P Wealth Management gir vi også våre kunder et enda bredere produkt- og tjenestetilbud utover det vi tidligere har hatt innen forsikring. Nå tilbyr vi også rådgivning innen pensjonssparing og formuesforvaltning.  

– Og det stopper ikke her – vi fortsetter veksten og kommer til å etablere oss på nye lokasjoner også i 2021. Dette kommer vi tilbake til. Det som i alle fall er helt sikkert, er at vi skal bruke veksten og stordriftsfordelene våre til å utvikle nye og bedre tjenester til kundene våre.  Innkjøpskraften vi besitter skal vi bruke til å videreutvikle relasjonen og samarbeidet med forsikringsselskapene, noe som vil gi våre kunder prioritet og markedets beste betingelser også i fremtiden, avslutter Jan Kjetil.

Store konsekvenser

Cyberkriminalitet rammer alle

25 mars · 2021

Cyberangrep rammer alle – fra de største internasjonale konsern til de minste bedriftene, og kan få store konsekvenser for virksomheten.

Norske bedrifter er gode på brannøvelser, alarmer og fysiske sikkerhetstiltak på arbeidsplassen. Nå må de digitale sikkerhetstiltakene få samme fokus – både på kontoret og hjemmekontoret.

Cyberangrep har eksplodert i antall og omfang de siste årene, og vi er ekstra sårbare under en pandemi hvor mange sitter på hjemmekontor. Det er ekstra viktig å ha kontroll på IT-sikkerheten og opplæring av ansatte mot bl.a. phishing-angrep. De fleste cyberangrep starter med en tilsynelatende uskyldig e-post. Det anbefales å installere 2-faktor identifikasjon på alle tilganger.

Løsepengevirus

Det er en dramatisk økning i skadesaker som følge av løsepengevirus (ransomware attack). 1 av 5 cyberangrep er et løsepengevirus med krypterte filer. Dette er uavhengig av markeder, bransjer og geografi.

Bankene opplever også en eksplosiv økning i antall digitale svindelforsøk mot kunder.

Ønsker du forsikring - vær rask!

Vi ser at forsikringsmarkedet strammer inn på cyberforsikring, og det kreves stadig mer dokumentasjon i forbindelse med tilbud. Med større og flere utbetalinger, går prisene opp. Det kan være smart å vurdere forsikring nå, hvor prisene fortsatt er på et relativt rimelig nivå. Kunder som har hatt cyberangrep, kan få utfordringer med å tegne forsikring. Dette fordi faren er stor for at det fortsatt ligger uidentifiserte bugs i systemet.

Trenger du hjelp?

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker råd rundt din risikostyring.

Hva, hvem, når?

Egen pensjonskonto (EPK)

11 mars · 2021

EPK har kommet for å bli, og skal følge deg i ditt yrkesaktive liv fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Selv om målet er forenkling, gir EPK deg flere valgmuligheter rundt egen pensjon, noe som også øker kompleksiteten. Vi har laget en film som svarer på mange av spørsmålene som dukker opp. 

 

Mer informasjon?

For mer informajon om innføringen av EPK og betydningen av dette, besøk vår informasjonsside om EPK her

Contact us