Skip to main content Skip to main navigation

Avfallsanlegg med forsvarlig sikring fikk god forsikringsavtale

Avfallsanlegg med forsvarlig sikring fikk god forsikringsavtale

Det er ikke et spørsmål om det skal bli brann i et avfallsanlegg, men hvor ofte. Store deler av avfallsbransjen risikerer å stå uten forsikring. Konsernet TRV Gruppen AS med datterselskapene Trondheim Renholdsverk AS og Retura TRV AS har sammen med Söderberg & Partners funnet en løsning.

Et avfallsanlegg kan ha branntilløp flere ganger i året. Det kan skyldes alt fra feilsortert litiumbatterier til gnist fra kjettinger på betonggulv eller varmegang i en flishaug.

– Både bygninger, produksjonsutstyr og ferdige og uferdige produkter representerer enorme verdier på et avfallsanlegg. En brann kan føre til en miljøkatastrofe av dimensjoner, sier økonomidirektør Ole Erik Holbø i TRV Gruppen AS.

 

Uvillige forsikringsselskaper

Nytegning av forsikring av konsernet sitt anlegg på Heggstadmoen avfallsanlegg satte i gang en prosess som i dag har ført til at anleggene både er sikret og forsikret på forsvarlig vis. Men resultatet var slett ikke gitt på forhånd.

– Avfallsbransjen opplever at forsikringsselskapene stikker fra ansvaret sitt. Enten kaster de ut kundene, eller de firedobler prisen, sier Holbø.

Det gikk to år før TRV Gruppen fikk den forsikringen de trengte, en forsikring som var basert på en helt ny løsning. Løsningen tilfredsstiller både forsikringstaker og forsikringsselskaps behov for sikkerhet.

 

Vanskelig dialog

Gjennom lov om offentlig anskaffelse måtte ny forsikring legges ut på anbud. For å sikre en god gjennomgang av forsikringsgrunnlaget, tok Holbø kontakt med Håkon Gjeitnes, senior forsikringsmegler hos Söderberg & Partners

– Dialogen med forsikringsselskapene er vanskelig. Jeg er usikker på om vi hadde hatt forsikring i dag, om vi ikke hadde hatt hjelp av Söderberg & Partners, sier Holbø.

– Som forsikringsmegler får jeg en rådgiverrolle. Jeg ser først og fremst etter den riktige forsikringen for kunden. Prisen bestemmes gjennom konkurranseutsetting, sier Gjeitnes.

 

Anleggene vokser

– I samarbeid fant vi ut hva vi måtte gjøre for at risikoen skulle bli så lav at konsernet ble en interessant kunde for forsikringsselskapene, forteller Holbø.

De fant fort ut at en del av forsikringsselskapenes skjerpede krav til bransjen ikke ville tilfredsstille avfallsanleggets krav til sikkerhet.

– Forsikringsselskapene tenker tradisjonelt. Anleggene har utviklet seg betydelig de senere årene uten at forsikringsgrunnlaget er oppdatert, sier han.

 

«Slukker» feil sone

Sikkerhetsforskriftene setter krav til sprinkelanlegg i produksjonshallene.

– Det er ikke en god løsning for et avfallsanlegg av vår type, sier Holbø.

De store hallene er åpne i hver ende, noe som medfører sterk trekk.

– Det er 15 meter under taket der sprinkelanlegget monteres. Utløseren må fange opp varme, men på grunn av trekken kan det være full fyr på et annet sted enn der sprinkleranlegget løser ut, forklarer han.

Det betyr at vannet kan utløses i feil sone og «drukne» både produksjonsutstyr, råvarer og materiell. I tillegg tar det for lang tid før brann blir detektert.

– Sprinkelanlegg gir ikke god nok trygghet for vår virksomhet, sier Holbø.

– Men heller ikke for forsikringsselskapene, mener Gjeitnes.

 

Tidlig deteksjon

I stedet for et sprinkelanlegg som er ineffektivt for TRV Gruppen, har konsernet investert i et anlegg som vil oppdage varmeutvikling før det brenner.

– Termiske brannkameraer som oppdager overskredet temperaturterskel eller åpen flamme, er plassert slik at alle soner i bygget dekkes, forteller Holbø.

De termiske kameraene er integrert i et nytt moderne brannvarslingsanlegg med vann/skumkanoner. Anlegget er koblet opp mot OnSite Security AS sin vaktsentral på Hamar kveld og natt, eller vaktsentral lokalt i virksomheten på dagtid.

– Tidlig deteksjon med mulighet for å starte slokking selv eller fra vaktsentralen på Hamer, er det som skal forhindre at branntilløp får utvikle seg i vårt anlegg, sier Holbø.

Anlegget har selvsagt også innebygd automatisk varsling til brannvesen, og start av automatisk slokking som en siste sikkerhetsskanse.

Vann-/ skumkanon levert av Onsite Security AS

Vann-/skumkanon levert av Onsite Security AS


Hindrer forurensing

– Når alarmen går, stopper sorteringsanlegget automatisk, og driftspersonell eller vaktsentral kan umiddelbart starte slukking med trådløs fjernstyring av en kanon som rettes mot branntilløpet. Dermed reduseres risiko for driftsstans, eskalering av branntilløp og langvarig produksjonsstopp, med de følger det kan få.

Kanonen benytter seg av en blanding av vann og skum, noe som hindrer unødig forurensing og avrenning.

– Slukke, ikke drukne, sier Holbø.

 

Befaring

Da TRV Gruppen i samarbeid med sine leverandører for brannsikkerhet og Söderberg & Partners fant fram til løsningen, gjensto oppgaven med å overbevise aktuelle forsikringsselskap.

– Forsikringsselskapene ble invitert på befaring for å få oppleve løsningen ved selvsyn. Likevel sto vi kun igjen med treforsikringsselskap da konkurransen ble gjennomført, og kun to reelle tilbud, sier Gjeitnes.

– Vår erfaring er at forsikringsselskapene ikke vil forsikre gjenvinningsanlegg. Uten slokkeløsningen og økt brannsikring, er jeg i tvil om vi hadde fått en akseptabel forsikringsavtale.

Med den forsikringsavtalen de til slutt oppnådde, kan investeringene konsernet har gjort forsvares.

– Målet var ikke primært å få forsikringspremien ned, men at produksjonsmidler var sikret og at forsikringen dekket våre behov til riktig pris, avslutter Holbø.

Trenger du bedriftsforsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Håkon Gjeitnes

Phone:

908 92 326

E-mail:


Tid spart ved bruk av elektronisk skademelding

23 mai · 2019

Jo før forsikringsselskapet får skademeldingen din, jo raskere kan selskapet behandle saken. Den elektroniske skademeldings-appen E-accident framskynder og forenkler prosessen.

Tenk deg at du er på ferie i Italia. Du er kanskje litt uvant med kjøremønsteret, og i et forvirret øyeblikk støter du inn i bilen til en italiener. Da kan det være kjekt å bruke appen E-accident på smarttelefonen din.

 

– Du kan fylle ut skademeldingsskjemaet elektronisk på norsk, mens italieneren gjør det samme på italiensk – på din telefon om italieneren ikke har smarttelefon, eller på hver deres telefon, forklarer forsikringsmegler Martin Frøyhaug hos Söderberg & Partners.

 

Begge sender samtidig

Det er like enkelt å fylle ut skademeldingen elektronisk, som det er å fylle ut papirskjemaet.

– Du kan laste ned appen der og da, men om du har gjort det på forhånd, kan du spare tid ved å fylle ut personalia og informasjon om bilen din, sier Frøyhaug.

 

Han mener at tidsaspektet er en av flere grunner til at det er lønnsomt å benytte den elektroniske løsningen.

– Når begge har fylt ut skademeldingen, sendes din del umiddelbart til ditt forsikringsselskap, og tilsvarende til selskapet til den du støtte borti. Dermed vet du at begge har sendt det dere skal ved en slik hendelse.

 

Foto av skaden

Ved utfylling av den tradisjonelle skademeldingen, lager du en skisse av hendelsen. Det gjør du også i det elektroniske skjemaet.

– Men i tillegg kan du ta bilder som viser både situasjonen og bilenes skader. Det er en fordel når saken behandles hos forsikringsselskapene, sier Frøyhaug.

 

Han presiserer at appen selvsagt like gjerne kan brukes her i Norge hvis begge førerne er norske. Begrensingen ligger i at appen forutsetter et uhell mellom to biler.

– Kjører du av veien eller i en fjellvegg, må det tradisjonelle papirskjemaet tas i bruk. Det forutsettes også at ingen personer er skadet i ulykken. Da er skaden også en politisak.

 

Grønt Kort

Innenfor EU er det enkelt å ordne opp dersom uhellet skulle være ute. Men enkelte land krever en ekstra garanti for at bilen din er ansvarsforsikret.

– De krever at du har liggende et såkalt Grønt Kort i bilen, sier Söderberg & Partners sin bilforsikringsekspert.

 

Det grønne kortet får du ved å bestille det for eksempel gjennom Söderberg & Partners, og få det tilsendt fra forsikringsselskapet.

– Om du ikke har planlagt å kjøre utenfor EU, kan det likevel være lurt å ta med Grønt Kort på ferieturen.

 

Her kreves det Grønt Kort:

 

ALBANIA: Det kreves Grønt Kort 

BOSNIA HERZEGOVINA: Det kreves Grønt Kort

HVITERUSSLAND: Det kreves Grønt Kort

IRAN: Det kreves Grønt Kort

ISRAEL: Det kreves Grønt Kort

MAKEDONIA: Det kreves Grønt Kort

MAROKKO: Det kreves Grønt Kort

MOLDOVA: Det kreves Grønt Kort

MONTENEGRO: Det kreves Grønt Kort

RUSSLAND: Det kreves Grønt Kort

SERBIA: Det kreves Grønt Kort

TUNIS: Det kreves Grønt Kort

TYRKIA: Det kreves Grønt Kort

UKRAINA: Det kreves Grønt Kort

 

Kilde: tff.no

Trenger du forsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Leif Hjeltgaard

Phone:

901 79 410

E-mail:


Transportforsikring gir trygghet

Mange vareeiere tror de ikke trenger transportforsikring. For de aller fleste er det feil. I mange tilfeller kan speditør og transportør være uten ansvar for skade eller tap på dine varer.

Speditør og transportør tegner normalt en egen ansvarsforsikring. Den forsikringen er for å sikre transportørene for det erstatningsansvaret de kan komme i, i henhold til lovgivningen.

– Speditøren/transportørens ansvarsforsikring er ikke primært for å sikre deg som eier av lasten, sier Thor Overvik hos Söderberg & Partners.

 

Uaktsomhet

Overvik er spesialist på skadeforsikring ved transport, og opplever ofte at kunder ikke er klar over at speditør- og godsansvarsforsikring er en forsikring av lasten som speditør/transportør etablerer for å sikre seg selv. Speditør- og godsansvarsforsikring gir ingen fullverdig trygghet for vareeier.

– For at vareeier skal få dekket noe av skaden på sine varer ved et uhell under transport gjennom transportørens forsikring, må transportøren ha vist uaktsomhet, sier han.

For stor fart eller at sjåføren er skyld i en kollisjon er eksempler på uaktsomhet.

– Men ofte er speditør/transportør uten skyld i hendelsen og da er speditør/transportør heller ikke ansvarlig for å erstatte varene.

 

Klare begrensninger

Selv om transportøren skulle være skyld i at vareeiers gjenstander blir ødelagt, vil ofte transportørens godsansvar ikke dekke mer enn en brøkdel av varenes verdi, avhengig av vekt.

– Loven legger klare begrensinger på transportørens erstatningsansvar, sier Overvik.

Han forteller at på biltransport innen Norge vil varene kun erstattes med ca. 200 kroner per kilo (17 SDR). I Europa er erstatningsbeløpet enda dårligere: ca. 100 kroner per kilo. (8,33 SDR)

– Dersom varene du sender eksempelvis er elektronikk, vil dekningen være langt fra tilstrekkelig. Elektronikk er lett og kostbart.

 

Dekker tapet

En transportforsikring sikrer vareeier.

– Det har mange fordeler. Den vil i de aller fleste tilfeller dekke tapet du som vareeier kan utsettes for under transport, forklarer Overvik.

Med en transportforsikring kan du umiddelbart sende skademelding til selskapet.

– Forsikringsselskapet vil så snart meldingen er gjennomgått, gi deg den erstatningen du har krav på.

 

En rådgiver gir svar

Forsikringsselskapet søker regress hos speditør/transportør og bruker sin kompetanse på det, mens vareeier kan bruke tid og energi på å selge sine varer og tjene penger. Først med en transportforsikring kan de aller fleste vareeiere derfor føle seg trygge.

– Snakk med en megler eller rådgiver og finn ut hvilken situasjon du er i, sier Overvik henvendt til vareeiere som er avhengig av eksterne transporter.

 

Reklamasjonsfrist

Det finnes alltid noen fallgruver som det er viktig å være klar over.

– Reklamasjonsfristen ved transportskader er i de fleste tilfeller kun på sju dager, forteller forsikringsmegleren fra Söderberg & Partners.

Det betyr i praksis at før de sju dagene er gått, må transportøren bevise sin uskyld. Men overskrides fristen, må vareeier føre bevis for at transportøren er skyldig i uaktsomhet.

– Uansett er det en tung prosess å gå inn i, og det bør overlates til spesialister i forsikringsselskapene.

Trenger du forsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Leif Hjeltgaard

Phone:

901 79 410

E-mail:


Styreansvar

Styremedlemmer er personlig ansvarlig med alt de eier

Det er et stort ansvar å være styremedlem. Mange er kanskje ikke klar over at de hefter personlig med sin private formue for feil styret gjør. Söderberg & Partners tilbyr styreansvarsforsikring.

Ethvert styremedlem i et aksjeselskap er medansvarlig for å beskytte bunnlinjen.

– Styret har det overordnede ansvaret i virksomheten. Dersom det kan sannsynliggjøres at styret har tatt feil beslutning – eller unnlatt å ta en viktig beslutning – kan det lede til krav om ansvar, sier senior forsikringsmegler Leif Hjeltgaard i Söderberg & Partners.

 

Strengere

En styreansvarsforsikring er viktigere enn noen gang i en tid der det er en trend å lete etter syndebukker.

– Domstolene har også de siste årene sett strengere på profesjonsansvaret, sier Hjeltgaard som legger til at mange bedrifter i større grad enn tidligere er internasjonale, noe som øker eksponeringen.

 

Konsekvenser for privatøkonomien

Hjeltgaard forteller at mange styremedlemmer ikke er klar over at de sitter med et stort, personlig ansvar.

– Det er viktig å være klar over at de som eventuelt lider et eventuelt tap, vil gå der det er penger å hente, enten det er hos alle i styret, eller enkelte utvalgte.

 

Stort ansvar

Hvert enkelt styremedlem kan derfor ende opp i en situasjon der styrets unnlatelsessynder får private økonomiske konsekvenser.

– Både fall i aksjekurser og tapt renommé kan koples til styremedlemmenes økonomiske ansvar. Både styremedlem, styreleder og daglig leder er ansvarlig med alt de eier. Også det de har på konto, sier han.

 

Styreansvarsforsikring

– Derfor bør den som sitter i et styre ha en forsikring. Vi i Söderberg & Partners tilbyr en styreansvarsforsikring, sier Hjeltgaard.

Han forteller at profesjonelle styremedlemmer ofte setter som krav at bedriften tegner en styreansvarsforsikring.

– Jeg mener at enhver person som blir bedt om å sitte i et styre, bør kreve av bedriften at de kjøper en styreansvarsforsikring som reduserer styrets risiko.

 

Forsvar koster penger

Enkelte styremedlemmer kan gjerne tenke at de aldri vil gjøre en feil som de risikerer å måtte stå økonomisk til rette for.

– Da er det viktig å være klar over at dersom et styre blir anklaget for feil beslutning, må de uansett forsvare seg. Å overlate forsvaret til en advokat og ikke svare på egenhånd, er klokt. Men advokathjelp koster penger, selv om kravet fra en fornærmet part ikke fører fram. Utgiften til advokat kan dekkes av en styreansvarsforsikring.

 

Bevisst feil

Ikke alle synder styremedlemmene står bak vil dekkes av forsikringen.

– Et viktig unntak er om det dreier seg om en forsettlig handling eller at styret bevisst tar en feil beslutning. Kriminelle handlinger dekkes heller ikke av forsikringen, sier senior forsikringsmegler i Söderberg & Partners.

Han påpeker også at det finnes områder i verden som krever tilleggsforsikringer, blant andre USA, Canada og Australia.

– Vi som meglere vil sørge for å opplyse om dette.

 

Forsikringens startdato

Det er også viktig å være klar over ved etablering av styreansvarsforsikring gjelder det bransjen kaller en retroaktiv dato.

– Det betyr at feil som er gjort før forsikringen er tegnet, ikke i utgangspunktet dekkes, sier Hjeltgaard.

Men dette punktet kan det forhandles om. I prinsippet kan forsikringen være gyldig fra den dagen det kommer et erstatningskrav.

 

Datterselskap

Mange norske selskap har datterselskap, enten her eller i utlandet.

– Det vanlige er at en styreansvarsforsikring gjelder også for styrene i datterselskapene. Det gjelder selv om styrene helt eller delvis er bemannet av andre personer enn i morselskapet.

Hjeltgaard peker også på at det forsikringssummen kjøper velger, normal gjelder maksimalt for én skade.

– Velger bedriften en forsikringssum på 10 millioner kroner, gjelder det beløpet samlet for hele styret. Maksimumsbeløpet kan eventuelt fordeles på flere krav per år.

 

Behov for rådgiver

I forsikringsverdenen opererer man med mange små unntak fra hovedregelen, unntak som kan være en felle for en kjøper uten kunnskap om forsikringsordningen. Dette gjelder i stor grad for styreansvarsforsikring.

– Det er ikke like enkelt som å kjøpe en bilforsikring, der de fleste av oss er ikke så opptatt av detaljene. Men detaljene kan være avgjørende ved kjøp av styreansvarsforsikring. Derfor er det lurt å bruke en rådgiver, sier Söderberg & Partners spesialist på styreansvarforsikring.  

Trenger du forsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Leif Hjeltgaard

Phone:

901 79 410

E-mail:


Contact us