Skip to main content Skip to main navigation

Avfallsanlegg med forsvarlig sikring fikk god forsikringsavtale

Avfallsanlegg med forsvarlig sikring fikk god forsikringsavtale

Det er ikke et spørsmål om det skal bli brann i et avfallsanlegg, men hvor ofte. Store deler av avfallsbransjen risikerer å stå uten forsikring. Konsernet TRV Gruppen AS med datterselskapene Trondheim Renholdsverk AS og Retura TRV AS har sammen med Söderberg & Partners funnet en løsning.

Et avfallsanlegg kan ha branntilløp flere ganger i året. Det kan skyldes alt fra feilsortert litiumbatterier til gnist fra kjettinger på betonggulv eller varmegang i en flishaug.

– Både bygninger, produksjonsutstyr og ferdige og uferdige produkter representerer enorme verdier på et avfallsanlegg. En brann kan føre til en miljøkatastrofe av dimensjoner, sier økonomidirektør Ole Erik Holbø i TRV Gruppen AS.

 

Uvillige forsikringsselskaper

Nytegning av forsikring av konsernet sitt anlegg på Heggstadmoen avfallsanlegg satte i gang en prosess som i dag har ført til at anleggene både er sikret og forsikret på forsvarlig vis. Men resultatet var slett ikke gitt på forhånd.

– Avfallsbransjen opplever at forsikringsselskapene stikker fra ansvaret sitt. Enten kaster de ut kundene, eller de firedobler prisen, sier Holbø.

Det gikk to år før TRV Gruppen fikk den forsikringen de trengte, en forsikring som var basert på en helt ny løsning. Løsningen tilfredsstiller både forsikringstaker og forsikringsselskaps behov for sikkerhet.

 

Vanskelig dialog

Gjennom lov om offentlig anskaffelse måtte ny forsikring legges ut på anbud. For å sikre en god gjennomgang av forsikringsgrunnlaget, tok Holbø kontakt med Håkon Gjeitnes, senior forsikringsmegler hos Söderberg & Partners

– Dialogen med forsikringsselskapene er vanskelig. Jeg er usikker på om vi hadde hatt forsikring i dag, om vi ikke hadde hatt hjelp av Söderberg & Partners, sier Holbø.

– Som forsikringsmegler får jeg en rådgiverrolle. Jeg ser først og fremst etter den riktige forsikringen for kunden. Prisen bestemmes gjennom konkurranseutsetting, sier Gjeitnes.

 

Anleggene vokser

– I samarbeid fant vi ut hva vi måtte gjøre for at risikoen skulle bli så lav at konsernet ble en interessant kunde for forsikringsselskapene, forteller Holbø.

De fant fort ut at en del av forsikringsselskapenes skjerpede krav til bransjen ikke ville tilfredsstille avfallsanleggets krav til sikkerhet.

– Forsikringsselskapene tenker tradisjonelt. Anleggene har utviklet seg betydelig de senere årene uten at forsikringsgrunnlaget er oppdatert, sier han.

 

«Slukker» feil sone

Sikkerhetsforskriftene setter krav til sprinkelanlegg i produksjonshallene.

– Det er ikke en god løsning for et avfallsanlegg av vår type, sier Holbø.

De store hallene er åpne i hver ende, noe som medfører sterk trekk.

– Det er 15 meter under taket der sprinkelanlegget monteres. Utløseren må fange opp varme, men på grunn av trekken kan det være full fyr på et annet sted enn der sprinkleranlegget løser ut, forklarer han.

Det betyr at vannet kan utløses i feil sone og «drukne» både produksjonsutstyr, råvarer og materiell. I tillegg tar det for lang tid før brann blir detektert.

– Sprinkelanlegg gir ikke god nok trygghet for vår virksomhet, sier Holbø.

– Men heller ikke for forsikringsselskapene, mener Gjeitnes.

 

Tidlig deteksjon

I stedet for et sprinkelanlegg som er ineffektivt for TRV Gruppen, har konsernet investert i et anlegg som vil oppdage varmeutvikling før det brenner.

– Termiske brannkameraer som oppdager overskredet temperaturterskel eller åpen flamme, er plassert slik at alle soner i bygget dekkes, forteller Holbø.

De termiske kameraene er integrert i et nytt moderne brannvarslingsanlegg med vann/skumkanoner. Anlegget er koblet opp mot OnSite Security AS sin vaktsentral på Hamar kveld og natt, eller vaktsentral lokalt i virksomheten på dagtid.

– Tidlig deteksjon med mulighet for å starte slokking selv eller fra vaktsentralen på Hamer, er det som skal forhindre at branntilløp får utvikle seg i vårt anlegg, sier Holbø.

Anlegget har selvsagt også innebygd automatisk varsling til brannvesen, og start av automatisk slokking som en siste sikkerhetsskanse.

Vann-/ skumkanon levert av Onsite Security AS

Vann-/skumkanon levert av Onsite Security AS


Hindrer forurensing

– Når alarmen går, stopper sorteringsanlegget automatisk, og driftspersonell eller vaktsentral kan umiddelbart starte slukking med trådløs fjernstyring av en kanon som rettes mot branntilløpet. Dermed reduseres risiko for driftsstans, eskalering av branntilløp og langvarig produksjonsstopp, med de følger det kan få.

Kanonen benytter seg av en blanding av vann og skum, noe som hindrer unødig forurensing og avrenning.

– Slukke, ikke drukne, sier Holbø.

 

Befaring

Da TRV Gruppen i samarbeid med sine leverandører for brannsikkerhet og Söderberg & Partners fant fram til løsningen, gjensto oppgaven med å overbevise aktuelle forsikringsselskap.

– Forsikringsselskapene ble invitert på befaring for å få oppleve løsningen ved selvsyn. Likevel sto vi kun igjen med treforsikringsselskap da konkurransen ble gjennomført, og kun to reelle tilbud, sier Gjeitnes.

– Vår erfaring er at forsikringsselskapene ikke vil forsikre gjenvinningsanlegg. Uten slokkeløsningen og økt brannsikring, er jeg i tvil om vi hadde fått en akseptabel forsikringsavtale.

Med den forsikringsavtalen de til slutt oppnådde, kan investeringene konsernet har gjort forsvares.

– Målet var ikke primært å få forsikringspremien ned, men at produksjonsmidler var sikret og at forsikringen dekket våre behov til riktig pris, avslutter Holbø.

Trenger du bedriftsforsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Håkon Gjeitnes

Phone:

908 92 326

E-mail:


EPK - what, when, how

Individual Pension Account

2 mars · 2021

The questions about individual pension account (EPK) are many. What do you need to do? Do you have to do anything? And if so, what and when? Check out our video for some answers.

Hva skjedde?

Konkursparadokset

15 februar · 2021

2020 var året da antall konkurser i Norge var ventet å bli rekordhøyt. Det var det motsatte som skjedde. Antall konkurser har ikke vært lavere siden 1988. Hva skjedde?

Selskaper i alle størrelser som selger til b2b-markedet gjør dette i stor grad gjennom salg på kreditt. I Norge er det normalt å gi sine kunder 30–90 dagers kreditt-tid. Ved salg til utlandet er kreditt-tiden ofte betydelig lengre. Utestående fordringer kan derfor bli betydelige beløp. Konsekvensen av at et selskap ikke får inn disse pengene på grunn av konkurs, insolvens eller av andre grunner, kan være dramatisk. Det vil umiddelbart påvirke kontantstrømmen inn til selskapet og i verste fall vil selskapet selv gå konkurs. Et scenario mange selskaper var svært engstelig for da landet stengte ned i fjor.

Gode støtteordninger, utsatte frister for skatter og avgifter og andre lettelser i økonomien har medført at mange bedrifter har klart å holde hodet over vann, selv uten inntekter. Når konkurstallene ble 18% lavere enn året før, skyldes dette også at konkursbegjæringene fra Skatteetaten ble halvert fra 2019 til 2020.

Avhengig av lengden på støtteordninger og andre økonomiske lettelser, så er det ikke til å komme unna at risikoen for en konkursbølge fortsatt er veldig reell. Endringer skjer raskere enn noen gang tidligere, den langsiktige økonomiske effekten av Corona er usikker og hvor våre viktigste handelspartnere er i trøbbel. Like viktig er det å se fremover, for hvem bransjer eller selskaper er det som kommer styrket eller svekket ut når verden igjen skal normaliseres?

Contact:

Marcus Engelberg

Phone:

954 26 018

E-mail:


Har du kontroll på utestående fordringer?

Söderberg & Partners er bevisst på denne risikoen, og vi tilbyr alle våre kunder, uansett størrelse, en 100 prosent nøytral risikogjennomgang av kredittrisikoen selskapet sitter på. Erfaringsmessig vil en slik gjennomgang være av meget stor verdi, uansett utfall og anbefaling. Det vil bevisstgjøre på risikoen som ligger i kontantstrømmen til selskapet og hvordan denne kan reduseres ved å endre rutiner. Hvis behovet er der, vil vi anbefale å tegne en kredittforsikring.

Hva er kredittforsikring?

En kredittforsikring er kort fortalt en forsikring som sikrer bedriften mot tap for manglende betaling ved konkurs, insolvens eller at kunden av andre grunner ikke kan betale. Kredittforsikring skal støtte bedriften når en kunde ikke er i stand til å gjøre opp for seg. Forsikringen dekker normalt 90 prosent av tapet.

Foruten å sikre betalingene, gir en kredittforsikring langt flere fordeler. Den viktigste fordelen er en løpende overvåking av betalingsevnen til selskapets kunder, uansett hvor de er i verden. Denne overvåkingen kan man igjen bruke til å satse mot nye markeder, bransjer og/eller vri salgene over på de gode kundene. Selskapet kan oppleve vekst uten å øke risikoen. I tillegg kan en kredittforsikring bedre balansen til selskapet, noe som igjen gir muligheter for å forhandle bedre betingelser/finansiering gjennom banker og finansforetak.

Unngå fallgruver – søk rådgivning

En kredittforsikring er i utgangspunktet en enkel forsikring, men samtidig er det veldig mange elementer du skal være klar over, samt fallgruver å unngå. Söderberg & Partners har meget stor kompetanse på området – og vi har egne ansatte som kun jobber med rådgivning rundt dette. De er alle spesialister på temaet og har lang erfaring med å hjelpe selskaper til å vokse trygt med kredittforsikring. En kredittforsikring passer alle selskaper som selger b2b.

Söderberg & Partners vil alltid fremforhandle best mulig pris, vilkår og dekninger gjennom vårt store nasjonale og internasjonale nettverk. Vi tilpasser forsikringen til bedriften og ikke til forsikringsselskapet.

Vi kaller det kredittforsikring gjort enkelt!

Helseforsikring positivt for sykefraværet

20 august · 2019

Behandlingsforsikring eller helseforsikring virker positivt på sykefraværet og er en vinn-vinn-løsning både for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Forsikringen vokser stadig og har hatt en jevn vekst siden de første produktene ble tilgjengelig i det norske markedet for ca. 20 år siden.

Helseforsikring viktig ved rekruttering

De siste årene har behandlingsforsikring blitt svært vanlig som et arbeidsgiverfinansiert gode. Per utgangen av første halvår 2019 viser Finans Norge sin statistikk at det var registrert i overkant av 600 000 personer med behandlingsforsikring i Norge. Andelen etablert gjennom arbeidsgiver er ca. 90% og utgjør i overkant av 540 000. Bare i 2019 er det etablert over 40 000 nye bedriftsavtaler.

I enkelte bransjer har slik forsikring nærmest blitt et nødvendig gode for å kunne tiltrekke seg riktig arbeidskraft. Det generelle inntrykket er at kunder er svært fornøyde med den service og oppfølging de får gjennom sin helseforsikring.

Helseforsikring positivt for sykefraværet

Behandlingsforsikring har positiv virkning på sykefraværet og oppfattes som en vinn-vinn-løsning for både arbeidstaker og arbeidsgiver dersom den er konstruert på en fornuftig måte.

En studie utført ved avdeling for helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo (UiO) viser dette. Studien viser at sykefraværet i snitt er 0,4 - 0,5 prosent poeng lavere i bedrifter med helseforsikring enn de som ikke har slik forsikring.

I dagens Helse-Norge er behandlingsforsikring et fornuftig supplement til det offentlige tilbudet. Offentlige helsetjenester er bærebjelken i Helse-Norge men for at totaliteten skal fungere innenfor forventete rammer er vi også avhengig av private aktører. Det offentlige er faktisk den største innkjøperen av private helsetjenester.  

 

Kontakt oss

Kontakt oss dersom du ønsker mer informasjon om behandlingsforsikring eller helseforsikring for dine ansatte.

Kilde: Finans Norge

Trenger du bedriftsforsikring?

Kontakt oss

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Trym Varre

Phone:

900 22 200

E-mail:


Contact us