Vår rådgivningsprosess
Med pensjon kommer kompleksitet. Derfor har Söderberg & Partners Pensjonsrådgivning utviklet en systematisk rådgivningsprosess som skal ivareta den enkeltes behov, målsettinger og situasjon. Vi skal sette våre klienter i stand til å ta de beste valgene for sin pensjon.

Dine preferanser er alltid utgangspunktet for våre anbefalinger. Vi bruker mye tid på å forstå den enkeltes situasjon, samt målsettinger, ønsker og behov tilknyttet pensjonstilværelsen. Dette kan være mål i kroner og øre, eller mer generelle mål om fleksibilitet knyttet til når man ønsker å gå av med pensjon. Ved å få en god forståelse for din situasjon, blir det enklere å avklare hvilke faktorer som kan påvirke fremtidig pensjon.
Kartlegging av aksjeandel for din totalpensjon er alltid utgangspunktet når vi sammen med deg skal identifisere riktig investeringsstrategi. For oss er det viktig å tilføre kompetanse, innsikt og god forståelse når det gjelder forvaltning av pensjonsbeholdningen din over tid. Vi tar med oss alle elementene fra det du som klient skal leve av den dagen du blir pensjonist. Strategien vi sammen kommer frem til skal sikre at du har kontroll over pensjonsporteføljen og har rett aksjeandel tilpasset dine ønsker og behov.
Rådgivningsprosessen blir dokumentert og presentert i en pensjonsplan, som blir vårt felles styringsdokument. I pensjonsplanen blir våre råd og anbefalinger knyttet til din pensjon dokumentert og synliggjort på en oversiktlig måte. Dokumentet danner grunnlaget for det vi har snakket om i rådgivningssamtalen og brukes ved senere anledninger som underlag for tilpasninger til ny situasjon og ny strategi.
Avtaler og formalia gjennomgås og signeres etter ditt ønske, og i forhold til det vi har blitt enige om i rådgivningsprosessen.
Pensjonsmidlene plasseres i henhold til avtalt strategi og askjeandel. Deretter får du løpende rapportering i kundeportalen – min side (som er tilgjengelig på alle plattformer). Som klient hos oss blir du fulgt opp av din personlige pensjonsrådgiver, hvor regelmessigheten av oppfølgingen avtales direkte med hver enkelt. Vi tar uansett kontakt når det er behov eller når det er avtalt oppfølging. Vår jobb er å påse at vi oppfyller strategien som er lagt.
Minimum en gang i året har vi en evaluering av samarbeidet vårt med deg som klient, hvor vi vurderer om vi skal videreføre den strategien som er lagt, eller om endret situasjon tilsier at vi bør gjøre korrigeringer. Vi bygger denne samtalen på pensjonsplanen fra forrige møte og går gjennom innholdet i denne på nytt og gjør tilpasninger ut ifra ønsker og behov.