Söderberg & Partners kjøper nytt rådgivningsselskap

Söderberg & Partners kjøper nytt rådgivningsselskap

7 juli · 2019

Söderberg & Partners kjøper alle aksjene i Norse Forsikringsmegling AS.

Begge selskaper tilbyr tjenester innen forsikringsmegling og rådgivning.

- Kjøpet er et ledd i vår vekststrategi. Vi skal vokse og styrke våre kunders innkjøpskraft mot de store forsikringsselskapene, sier adm. dir. Jørn Gisvold i Söderberg & Partners.

Jørn Gisvold, adm. dir.  i Söderberg & Partners

Jørn Gisvold, adm. dir. i Söderberg & Partners

Konkurransen i dette markedet blir stadig tøffere, og det trengs derfor større fagmiljø for å henge med i utviklingen fremover – ikke minst med tanke på digitalisering og strenge myndighetskrav.

- Når vi nå blir en del av rådgivningshuset Söderberg & Partners, er våre kunders fremtidige interesser ivaretatt. Vi er godt rustet for konkurransen og utviklingen fremover, og våre kunder er sikret å få det beste markedet har å tilby, fastslår Trond Balchen, gründer av Norse Forsikringsmegling.

Söderberg & Partners har en offensiv vekststrategi. Bare siden 2014 har selskapet vokst med 130 ansatte i Norge, som konsekvens av både oppkjøp og organisk vekst. Konsernet er Nordens største innen forsikringsformidling.

For mer informasjon:

Pressekontakt Atle Jervan, mobil 905 00 724

Om Norse Forsikringsmegling

Siden etableringen i 2011 har Norse Forsikringsmegling AS vokst til 5 ansatte og en omsetning på NOK 5,5 mill. Selskapet har sin kompetanse og erfaring innen pensjons-, personal- og skadeforsikring, og bistår kunder med behovsanalyser, optimalisering av forsikringsprogram, faglig rådgivning og hjelp når skaden inntreffer. Les mer

Om Söderberg & Partners i Norge

Söderberg & Partners ble startet i 1992 og består av flere selskaper (S&P Norwegian Broker AS, Claims Link AS, S&P Bafo Forsikringsmegling AS, S&P Bafo Forsikring AS, S&P Garde AS og Quality Broker AS). Selskapene kjøper inn forsikringstjenester for NOK 2,9 mrd. årlig, og har honorarinntekter på ca. NOK 400 mill. NB har totalt 208 ansatte i Norge. Les mer

Om Söderberg & Partners konsern

Söderberg & Partners startet i 2004. De opprinnelige ni analytikerne har vokst til 2100 medarbeidere i det som nå er Nordens største forsikringsformidlerforetak, med over SEK 3,4 mrd. i årlig omsetning. Les mer

Söderberg & Partners kjøper majoriteten av aksjene i Østfold Forsikringsmegling

16 april · 2020

Söderberg & Partners (S&P) kjøper majoriteten av aksjene i Østfold Forsikringsmegling (ØFM).

S&P kjøper 75% av aksjene i ØFM. ØFM ble etablert i 1989 og er et av landets eldste meglerhus, de jobber mot kunder i offentlig og i bedriftsmarkedet i Østfold.

Jørn Gisvold, adm. dir.  i Söderberg & Partners
Jørn Gisvold, adm. dir. i Söderberg & Partners

Kjøpet er et ledd i vår vekststrategi. Vi skal vokse og styrke våre kunders innkjøpskraft mot de store forsikringsselskapene. Konkurransen i markedet blir stadig tøffere, og det trengs derfor større fagmiljø for å henge med i utviklingen fremover, sier adm. dir. Jørn Gisvold i Söderberg & Partners.

Nå er vi også representert med kontor i Østfold. Vi ser store potensialer på Pensjon og Pensjonsrådgivning og selvsagt vekst i SMB markedet i denne regionen. Söderberg & Partners har en offensiv vekststrategi og siden 2014 har selskapet vokst med 140 ansatte i Norge. Veksten har kommet som konsekvens av både oppkjøp og organisk vekst. Konsernet er i dag Nordens største innen forsikringsformidling.

Helseforsikring positivt for sykefraværet

20 august · 2019

Behandlingsforsikring eller helseforsikring virker positivt på sykefraværet og er en vinn-vinn-løsning både for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Forsikringen vokser stadig og har hatt en jevn vekst siden de første produktene ble tilgjengelig i det norske markedet for ca. 20 år siden.

Helseforsikring viktig ved rekruttering

De siste årene har behandlingsforsikring blitt svært vanlig som et arbeidsgiverfinansiert gode. Per utgangen av første halvår 2019 viser Finans Norge sin statistikk at det var registrert i overkant av 600 000 personer med behandlingsforsikring i Norge. Andelen etablert gjennom arbeidsgiver er ca. 90% og utgjør i overkant av 540 000. Bare i 2019 er det etablert over 40 000 nye bedriftsavtaler.

I enkelte bransjer har slik forsikring nærmest blitt et nødvendig gode for å kunne tiltrekke seg riktig arbeidskraft. Det generelle inntrykket er at kunder er svært fornøyde med den service og oppfølging de får gjennom sin helseforsikring.

Helseforsikring positivt for sykefraværet

Behandlingsforsikring har positiv virkning på sykefraværet og oppfattes som en vinn-vinn-løsning for både arbeidstaker og arbeidsgiver dersom den er konstruert på en fornuftig måte.

En studie utført ved avdeling for helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo (UiO) viser dette. Studien viser at sykefraværet i snitt er 0,4 - 0,5 prosent poeng lavere i bedrifter med helseforsikring enn de som ikke har slik forsikring.

I dagens Helse-Norge er behandlingsforsikring et fornuftig supplement til det offentlige tilbudet. Offentlige helsetjenester er bærebjelken i Helse-Norge men for at totaliteten skal fungere innenfor forventete rammer er vi også avhengig av private aktører. Det offentlige er faktisk den største innkjøperen av private helsetjenester.

Kontakt oss

Kontakt oss dersom du ønsker mer informasjon om behandlingsforsikring eller helseforsikring for dine ansatte.

Kilde: Finans Norge

Trenger du bedriftsforsikring?

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat

Contact:

Trym Varre

Phone:

Oljefondet vs. langsiktig pensjonssparing for ansatte

25 juni · 2019

Hvordan Oljefondet tenker langsiktig sparing har på mange måter paralleller til langsiktig pensjonssparing for ansatte i norske virksomheter.

Oljefondet er vår felles trygghet og pensjonsordning, som for de fleste utbetaler 30-50 prosent av alderspensjonen (30 pst. for de unge med høy lønn og 50 pst. for de eldre med lav lønn).

I E24-artikkelen «Oljefondets verdi har steget med 5,6 millioner i minuttet» kan du lese om fondets enorme vekst, og hvordan denne veksten er godt hjulpet av aksjeoppgang og svak krone.

Artikkelen er interessant av flere grunner:

Hvordan du sparer, påvirker litt over 90 pst. av avkastningen og dermed størrelsen på pensjonen din (aksjer, rentepapirer).

Oljefondet har en indeks-nær forvaltning. Dette er Norges mest gjennomanalyserte fond og et fond som er tilstede i alle utviklede markeder i hele verden på aksjesiden (aksjeandel på ca. 70 pst.).

Mer-avkastningen på 0,2 pst. i forhold til indeks er ikke pga. aktiv forvaltning, men indeksforvaltning. Dette skyldes deltakelse i emisjoner, i tillegg til at det ikke kan ha for store andeler i ett selskap. Aktiv forvaltning har over tid bidratt med mindre avkastning, noe som bl.a. kan henge sammen med mandat, men som også understreker at det ikke nødvendigvis er lett å slå markedet, spesielt ikke i store markeder som USA (50 pst. av verdens børsverdier).

Videre er Oljefondet tydelig på risikobildet – spesielt knyttet til teknologiaksjer. Som privatpersoner kan oppleve i sin pensjonssparing, så kan også Oljefondet få stor negativ avkastning ved fall i aksjekurser.

Vi skal også huske at Oljefondet ikke har valutasikring, dette i motsetning til de aller fleste spareprofiler i folks pensjonssparing. Oljefondets begrunnelse for å ikke sikre valuta er veldig annerledes enn for ansatte som bor og jobber i Norge: Oljefondet skal kun investere i land utenfor kongeriket Norge. Pengene skal således aldri hjem, med unntak av en forventet årlig avkastning også omtalt i politiske termologier som handlingsregelen.

Trenger du bedriftsforsikring?

Velkommen til en hyggelig forsikringsprat