Söderberg & Partners kjøper nytt rådgivningsselskap

Söderberg & Partners kjøper nytt rådgivningsselskap

7 juli · 2019

Söderberg & Partners kjøper alle aksjene i Norse Forsikringsmegling AS.

Begge selskaper tilbyr tjenester innen forsikringsmegling og rådgivning.

- Kjøpet er et ledd i vår vekststrategi. Vi skal vokse og styrke våre kunders innkjøpskraft mot de store forsikringsselskapene, sier adm. dir. Jørn Gisvold i Söderberg & Partners.

Jørn Gisvold, adm. dir.  i Söderberg & Partners

Jørn Gisvold, adm. dir. i Söderberg & Partners

Konkurransen i dette markedet blir stadig tøffere, og det trengs derfor større fagmiljø for å henge med i utviklingen fremover – ikke minst med tanke på digitalisering og strenge myndighetskrav.

- Når vi nå blir en del av rådgivningshuset Söderberg & Partners, er våre kunders fremtidige interesser ivaretatt. Vi er godt rustet for konkurransen og utviklingen fremover, og våre kunder er sikret å få det beste markedet har å tilby, fastslår Trond Balchen, gründer av Norse Forsikringsmegling.

Söderberg & Partners har en offensiv vekststrategi. Bare siden 2014 har selskapet vokst med 130 ansatte i Norge, som konsekvens av både oppkjøp og organisk vekst. Konsernet er Nordens største innen forsikringsformidling.

For mer informasjon:

Pressekontakt Atle Jervan, mobil 905 00 724

Om Norse Forsikringsmegling

Siden etableringen i 2011 har Norse Forsikringsmegling AS vokst til 5 ansatte og en omsetning på NOK 5,5 mill. Selskapet har sin kompetanse og erfaring innen pensjons-, personal- og skadeforsikring, og bistår kunder med behovsanalyser, optimalisering av forsikringsprogram, faglig rådgivning og hjelp når skaden inntreffer. Les mer

Om Söderberg & Partners i Norge

Söderberg & Partners ble startet i 1992 og består av flere selskaper (S&P Norwegian Broker AS, Claims Link AS, S&P Bafo Forsikringsmegling AS, S&P Bafo Forsikring AS, S&P Garde AS og Quality Broker AS). Selskapene kjøper inn forsikringstjenester for NOK 2,9 mrd. årlig, og har honorarinntekter på ca. NOK 400 mill. NB har totalt 208 ansatte i Norge. Les mer

Om Söderberg & Partners konsern

Söderberg & Partners startet i 2004. De opprinnelige ni analytikerne har vokst til 2100 medarbeidere i det som nå er Nordens største forsikringsformidlerforetak, med over SEK 3,4 mrd. i årlig omsetning. Les mer

Helseforsikring positivt for sykefraværet

20 august · 2019

Behandlingsforsikring eller helseforsikring virker positivt på sykefraværet og er en vinn-vinn-løsning både for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Forsikringen vokser stadig og har hatt en jevn vekst siden de første produktene ble tilgjengelig i det norske markedet for ca. 20 år siden.

Helseforsikring viktig ved rekruttering

De siste årene har behandlingsforsikring blitt svært vanlig som et arbeidsgiverfinansiert gode. Per utgangen av første halvår 2019 viser Finans Norge sin statistikk at det var registrert i overkant av 600 000 personer med behandlingsforsikring i Norge. Andelen etablert gjennom arbeidsgiver er ca. 90% og utgjør i overkant av 540 000. Bare i 2019 er det etablert over 40 000 nye bedriftsavtaler.

I enkelte bransjer har slik forsikring nærmest blitt et nødvendig gode for å kunne tiltrekke seg riktig arbeidskraft. Det generelle inntrykket er at kunder er svært fornøyde med den service og oppfølging de får gjennom sin helseforsikring.

Helseforsikring positivt for sykefraværet

Behandlingsforsikring har positiv virkning på sykefraværet og oppfattes som en vinn-vinn-løsning for både arbeidstaker og arbeidsgiver dersom den er konstruert på en fornuftig måte.

En studie utført ved avdeling for helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo (UiO) viser dette. Studien viser at sykefraværet i snitt er 0,4 - 0,5 prosent poeng lavere i bedrifter med helseforsikring enn de som ikke har slik forsikring.

I dagens Helse-Norge er behandlingsforsikring et fornuftig supplement til det offentlige tilbudet. Offentlige helsetjenester er bærebjelken i Helse-Norge men for at totaliteten skal fungere innenfor forventete rammer er vi også avhengig av private aktører. Det offentlige er faktisk den største innkjøperen av private helsetjenester.

Kontakt oss

Kontakt oss dersom du ønsker mer informasjon om behandlingsforsikring eller helseforsikring for dine ansatte.

Kilde: Finans Norge

Trenger du bedriftsforsikring?

Trym Varre

Phone:

Oljefondet vs. langsiktig pensjonssparing for ansatte

25 juni · 2019

Hvordan Oljefondet tenker langsiktig sparing har på mange måter paralleller til langsiktig pensjonssparing for ansatte i norske virksomheter.

Oljefondet er vår felles trygghet og pensjonsordning, som for de fleste utbetaler 30-50 prosent av alderspensjonen (30 pst. for de unge med høy lønn og 50 pst. for de eldre med lav lønn).

I E24-artikkelen «Oljefondets verdi har steget med 5,6 millioner i minuttet» kan du lese om fondets enorme vekst, og hvordan denne veksten er godt hjulpet av aksjeoppgang og svak krone.

Artikkelen er interessant av flere grunner:

Hvordan du sparer, påvirker litt over 90 pst. av avkastningen og dermed størrelsen på pensjonen din (aksjer, rentepapirer).

Oljefondet har en indeks-nær forvaltning. Dette er Norges mest gjennomanalyserte fond og et fond som er tilstede i alle utviklede markeder i hele verden på aksjesiden (aksjeandel på ca. 70 pst.).

Mer-avkastningen på 0,2 pst. i forhold til indeks er ikke pga. aktiv forvaltning, men indeksforvaltning. Dette skyldes deltakelse i emisjoner, i tillegg til at det ikke kan ha for store andeler i ett selskap. Aktiv forvaltning har over tid bidratt med mindre avkastning, noe som bl.a. kan henge sammen med mandat, men som også understreker at det ikke nødvendigvis er lett å slå markedet, spesielt ikke i store markeder som USA (50 pst. av verdens børsverdier).

Videre er Oljefondet tydelig på risikobildet – spesielt knyttet til teknologiaksjer. Som privatpersoner kan oppleve i sin pensjonssparing, så kan også Oljefondet få stor negativ avkastning ved fall i aksjekurser.

Vi skal også huske at Oljefondet ikke har valutasikring, dette i motsetning til de aller fleste spareprofiler i folks pensjonssparing. Oljefondets begrunnelse for å ikke sikre valuta er veldig annerledes enn for ansatte som bor og jobber i Norge: Oljefondet skal kun investere i land utenfor kongeriket Norge. Pengene skal således aldri hjem, med unntak av en forventet årlig avkastning også omtalt i politiske termologier som handlingsregelen.

Trenger du bedriftsforsikring?

Johnny Andersen

Phone:

Tid spart ved bruk av elektronisk skademelding

23 mai · 2019

Jo før forsikringsselskapet får skademeldingen din, jo raskere kan selskapet behandle saken. Den elektroniske skademeldings-appen E-accident framskynder og forenkler prosessen.

Tenk deg at du er på ferie i Italia. Du er kanskje litt uvant med kjøremønsteret, og i et forvirret øyeblikk støter du inn i bilen til en italiener. Da kan det være kjekt å bruke appen E-accident på smarttelefonen din.

– Du kan fylle ut skademeldingsskjemaet elektronisk på norsk, mens italieneren gjør det samme på italiensk – på din telefon om italieneren ikke har smarttelefon, eller på hver deres telefon, forklarer forsikringsmegler Martin Frøyhaug hos Söderberg & Partners.

Begge sender samtidig

Det er like enkelt å fylle ut skademeldingen elektronisk, som det er å fylle ut papirskjemaet.

– Du kan laste ned appen der og da, men om du har gjort det på forhånd, kan du spare tid ved å fylle ut personalia og informasjon om bilen din, sier Frøyhaug.

Han mener at tidsaspektet er en av flere grunner til at det er lønnsomt å benytte den elektroniske løsningen.

– Når begge har fylt ut skademeldingen, sendes din del umiddelbart til ditt forsikringsselskap, og tilsvarende til selskapet til den du støtte borti. Dermed vet du at begge har sendt det dere skal ved en slik hendelse.

Foto av skaden

Ved utfylling av den tradisjonelle skademeldingen, lager du en skisse av hendelsen. Det gjør du også i det elektroniske skjemaet.

– Men i tillegg kan du ta bilder som viser både situasjonen og bilenes skader. Det er en fordel når saken behandles hos forsikringsselskapene, sier Frøyhaug.

Han presiserer at appen selvsagt like gjerne kan brukes her i Norge hvis begge førerne er norske. Begrensingen ligger i at appen forutsetter et uhell mellom to biler.

– Kjører du av veien eller i en fjellvegg, må det tradisjonelle papirskjemaet tas i bruk. Det forutsettes også at ingen personer er skadet i ulykken. Da er skaden også en politisak.

Grønt Kort

Innenfor EU er det enkelt å ordne opp dersom uhellet skulle være ute. Men enkelte land krever en ekstra garanti for at bilen din er ansvarsforsikret.

– De krever at du har liggende et såkalt Grønt Kort i bilen, sier Söderberg & Partners sin bilforsikringsekspert.

Det grønne kortet får du ved å bestille det for eksempel gjennom Söderberg & Partners, og få det tilsendt fra forsikringsselskapet.

– Om du ikke har planlagt å kjøre utenfor EU, kan det likevel være lurt å ta med Grønt Kort på ferieturen.

Her kreves det Grønt Kort:

ALBANIA: Det kreves Grønt Kort

BOSNIA HERZEGOVINA: Det kreves Grønt Kort